Запис Детальніше

Релігієзнавчий складник у формуванні предметної історичної компетентності учнів ЗНЗ

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713815/
 
Title Релігієзнавчий складник у формуванні предметної історичної компетентності учнів ЗНЗ
Religious studies component in the formation of the schoolchildren's subject historical competence
 
Creator Кришмарел, В. Ю.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description З огляду на поліполітичність, мультиетнічність та поліконфесійність українського суспільства, необхідним є врахування цінностей, в тому числі релігійних, представників різних спільнот при вивченні предметів історичного циклу у ЗНЗ. Державний стандарт освітньої галузі "Суспільствознавство" передбачає багатоаспектність викладу – вивчення різних вимірів громадянського життя та релігії (морально-етичного, соціального, культурного тощо) та
багатоперспективність – вивчення з погляду різних суб’єктів (віруючих конкретної релігії, представників різних культурних спільнот тощо). Проте, у програмі з історії України вкрай малу увагу приділено потенціалу релігієзнавчого складника, а підручники містять базову
інформацію релігієзнавчого змісту, але поодиноко її поглиблюють та включають до інтерактиву, що вказує на потребу ретельнішої роботи науковців і вчителів у цьому напрямку.
Due to the poli-political, multiethnical and multi-religious nature of the Ukrainian society, it is necessary to take into account the values in general and religious values in particularly as well as the representatives of different religious communities in the study of the historical cycle subjects in the secondary educational establishments. The state standard for the "Social Science" educational area
provides for the multidimensional presentation. It comprises the study of various dimensions of civic life and religion (moral, ethical, social, cultural ones, etc.) and their multiperspectiveness, that is, the study from the point of view of different individuals (the believers of a particular religion, the representatives of different cultural communities, etc.). However, in the curriculum of the history of Ukraine, the potential of the Religion Studies component is not paid enough attention, and the textbooks not only contain basic religious information, but also deepen and include it to the interactive that indicates the
need for the more careful work of the scholars and the teachers in this area. In general, the presentation of the material is recommended to pay special attention to the fact that in the broadest sense is called "human values". For example, respect for the sacred to man places (proper clothing, quiet conversation or silence, and so on. D.) Respectful attitude towards older (elderly) people like behavior in your family on holidays and during mourning among representatives of different religious traditions, etc. It is necessary to keep in mind that the most common today religion is beyond ethnics, that almost any new acquaintance could be anyone for religion because unimportant related to some current and its representatives in general can prevent potentially possible friendship or
cooperation ( confirm and strengthen the moral foundation will recall the story of the good Samaritan).
 
Publisher Чернівецький національний університет ім. Ю.Федьковича
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713815/1/%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%88%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BB4.pdf
- Кришмарел, В. Ю. (2016) Religious studies component in the formation of the schoolchildren's subject historical competence Релігія та Соціум, 3-4 (23-24). pp. 197-202. ISSN 2224-0306