Запис Детальніше

Формування картографічної грамотності в учнів основної школи на уроках географії

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713835/
http://uej.undip.org.ua/products/2015/article2.php
 
Title Формування картографічної грамотності в учнів основної школи на уроках географії
Формирование картографической грамотности у учеников основной школы на уроках географии
Formation of cartografiic literacy in geography lesson in a basic school
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
9 Geography. Biography. History
 
Description Розглядаються проблеми, пов’язані з процесом формування картографічної грамотності в учнів основної школи на уроках географії через введення картографічних понять. Здійснено глибокий дослідний аналіз методики використання картографічних матеріалів у навчанні географії. На підставі цього зроблено висновки про те, що найактуальнішою є орієнтація на інформаційно-телекомунікаційні технології, у тому числі ГІС-технології, а широкий спектр навчально-програмних засобів, що з’явилися останнім часом, має стимулювати розвиток методики навчання картографії в школі.
Рассматриваются проблемы, связанные с процессом формирования у школьников основной школы картографической грамотности с помощью введения картографических понятий на уроках географии. Осуществлен глубокий исследовательский анализ методики использования картографических материалов для обучения географии. На основании этого сделаны выводы о том, что наиболее актуальной является ориентация на информационно-телекоммуникационные технологии, в том числе ГИС-технологии, широкий спектр учебно-программных продуктов, появившихся в последнее время, должен стимулировать развитие методики обучения картографии в школе на уроках географии.
The article considers the problems associated with the forming of students’ secondary school cartographic literacy by introducing a map of concepts in geography lessons. The author has made a deep analysis of the research methods of using maps in teaching geography. Based on what conclusions that the most urgent is to focus on information and communications technology, including GPS technology, a wide range of training and software products that have appeared in recent years, should stimulate the development of methods of teaching cartography school at geography lessons. The appearing of new electronic cartographic products, educational software will encourage further development of methods of school geography, which includes a content mapping, creating new instructional techniques and organizational forms for learning the basics of cartography in school geography course, because we know that without a map impossible to learn geography. Summarizing we can conclude that cartographic culture in secondary school students through a meaningful component of geography - cartography, part of which is a cartographic literacy. Thus, an important part of geographical education at the present stage of development of Ukrainian schools is implementing information and communication technologies in the educational process of geography.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713835/1/Nazarenko_%20%D0%A3%D0%9F%D0%96%202015-3.pdf
- Назаренко, Тетяна Геннадіївна (2015) Formation of cartografiic literacy in geography lesson in a basic school Український педагогічний журнал, 3. pp. 126-135. ISSN 2411-1317