Запис Детальніше

Психологічні механізми реалізації рефлексійного компонента усвідомленої комунікативної діяльності дитини дошкільного віку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713889/
https://journals.umcs.pl/en/article/view/6913
 
Title Психологічні механізми реалізації рефлексійного компонента усвідомленої комунікативної діяльності дитини дошкільного віку
The Psychological Mechanisms for Implementation of the Reflective Component of Preschoolers’ Deliberated Communicative Activities
 
Creator Omelchenko, Iryna
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description У статті теоретично обґрунтовано актуальність дослідження в умовах інформаційного суспільства та постмодерної культури концепту усвідомленої комунікативної діяльності. Розкрито, що рефлексійному рівню комунікативної діяльності відповідає вимір комунікативного стосунку Я-Інший Я, що може втілитися лише в надситуативному контексті та ситуації невизначеності взаємин. Окреслено, що комунікативна діяльність на рефлексійному рівні постає в інтрасуб’єктному та парасоціальному стосунках Я з Іншим. Визначено, що рефлексійний рівень комунікативної діяльності сприяє трансформації Я через установлення співрозуміння засобами психологічних механізмів символізації, внутрішнього діалогу, рефлексійної децентрації які актуалізують співбуттєвий стосунок із Іншим. Визначено специфіку генези інтрасуб’єктної та парасоціальної взаємодії з різними партнерами (улюбленою іграшкою, уявним партнером, анімаційним персонажем) в дошкільному віці.
The article substantiates theoretically importance of studies of deliberate communicative activities in the context of the information society and postmodern culture. The “I – the Other” communicative relations corresponds to the reflexive level of communicative activities if these relations are developed only in an over-situational context and a situation of relationship uncertainty. The article states that communicative activities at the reflexion level take place in intra-subjective and para-social relations between Self and the Other. The reflexive level of communicative activities contributes to transformation of Self through establishment of mutual understanding by the means of such psychological mechanisms as symbolization, internal dialogue, reflexive decentration, actualizing co-existential relations with the Other. The article determines peculiarities of the genesis of preschoolers’ intra-subjective and para-social interactions with various partners (a favourite toy, an imaginary partner, an animated character).
 
Publisher UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713889/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%20%D0%9E%D0%9C%D0%95%D0%9B%D0%AC%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0%202018.pdf
- Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) (2018) The Psychological Mechanisms for Implementation of the Reflective Component of Preschoolers’ Deliberated Communicative Activities Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova (3). pp. 37-48. ISSN 2451-0491