Запис Детальніше

Мотиваційна функція як рушійна сила модернізації підручника з географії як формату навчальної літератури

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704937/
http://ipvid.org.ua/products/2016_1/article.php
 
Title Мотиваційна функція як рушійна сила модернізації підручника з географії як формату навчальної літератури
Motivational function as the driving force behind the modernization of textbooks on geography, how the format of textbooks
 
Creator Надтока, Віктор Олександрович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті визначено основні аспекти мотиваційної сфери в учнів восьмого класу, що впливають на ефективність навчально-виховного процесу на уроках географії, їх вплив на особливості мотиваційного апарату підручника та
на його формат взагалі. Узагальнено, що мотиваційний апарат підручника – це взаємопов’язаний матеріал у підручнику, який призначений або за сумісництвом спрямовує учня до різних форм навчально-пізнавальної діяльності. Зважаючи на розвиток інформаційних технологій, висвітлено основні концептуальні засади національної геоінформаційної освітньої платформи, в основі якої повинні лежати діяльнісний, особистісно зорієнтований, краєзнавчий підходи та принцип курикулуму.
The educational system of Ukraine is developing and is characterized by a number of advanced features, leading to what the student is the central figure in the educational process on the lessons geography. Scientists today are in
constant search on the issue: how to upgrade school geographical education so as to geography as a school subject, was not inert and descriptive discipline,
and become socially active and socially meaningful for learners.
In the article the basic aspects of motivational sphere of learners the eighth grade, affecting the efficiency of the educational process on the lessons geography, their impact on motivational features of the apparatus and the textbook format in general. Generalized that motivational apparatus the textbook – it is interconnected material in the textbook, what directs learners to different forms of teaching and learning activities. He currently has to rely on a separate identity – giving every learner the opportunity to find such a driving force that led to his educational activities, and allow the teacher to implement the tasks assigned to each topic. Motivational sphere a learners eighth grade while studying on geography formed based on: conflict internal motive and external factors of motivation; growing dependence of educational and cognitive processes from thinking, that is, its individualization and development of criticality; changing the way of thinking and features based on the development of information technology.
Also, in this article, because of the development of information technology, submitted conceptual principles of national geoinformation educational platform.
In the basis platform must be: activity approach, personally oriented approach and regional approach and improved by users on the basis of discussions.
Filled with content, this platform should by users and customers, respectively, formed by the principles and the general debate. As a result of lower levels of
generalization should form higher order levels so that to the next level the selection generalized nature of the material, the most important and meaningful from lower level.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704937/1/psp_2016_16_23%20%282%29.pdf
- Надтока, Віктор Олександрович (2016) Motivational function as the driving force behind the modernization of textbooks on geography, how the format of textbooks Problems of the modern textbook (16). pp. 237-249. ISSN 2411-1309