The European dimension of the competence-based school education in Ukraine
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713793/
|
|
Title |
The European dimension of the competence-based school education in Ukraine
Європейський вимір української шкільної освіти, що ґрунтується на компетентнісних засадах |
|
Creator |
Lokshyna, O.I.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The adoption of the Lisbon Strategy (2000) and of the European Reference Framework on Key Competences for Lifelong Learning (2006) launched a competence-based approach in the EU member states education systems. During the last decade the concept of competence greatly influenced the education policy, school curricula and assessment models. The competence approach serves as an Europeanisation tool harmonising the education systems in order to raise their quality and, thus, to make the EU economy competent in the world. The Ukrainian education is under great influence of pan-European tendencies and policies that results in its Europeanisation. The competence approach is one of the tools of this process at the level of school education. Ukraine has travelled long pass from the discussion and definition of competences to the selection and adoption at the nationwide level. Still, this process is accompanied by a number of challenges that make the European experiences significant for the Ukrainian education in the process of its integration into the European education space.
Прийняття Лісабонської стратегії (2000 р.) та Європейської референтної бази з ключових компетенцій для навчання впродовж життя (2006 р.) започаткувало підхід, що ґрунтується на компетенції, в освітніх системах країн-членів ЄС. Протягом останнього десятиліття концепція компетентності значною мірою вплинула на освітню політику, шкільні програми та моделі оцінювання. Компетентний підхід слугує інструментом гармонізації освітніх систем з метою підвищення їхньої якості, а отже, і для того, щоб зробити економіку ЄС компетентною у світовому просторі. Українська освіта знаходиться під великим впливом загальноєвропейських тенденцій і політики, що призводить до її європеїзації. Компетентний підхід є одним із інструментів цього процесу на рівні шкільної освіти. Україна пройшла довгий шлях від обговорення та визначення компетенцій до вибору та прийняття на загальнодержавному рівні. Проте цей процес супроводжується низкою викликів, які роблять європейський досвід значним для української освіти в процесі її інтеграції у європейський освітній простір. |
|
Publisher |
Institutul de Științe ale Educației
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713793/1/2018.-1.-47-64.-Lokshyna.pdf
- Lokshyna, O.I. (2018) The European dimension of the competence-based school education in Ukraine Revista de Pedagogie, 1 (67). pp. 47-64. ISSN 2559-639X |
|