Comparative education at the national academy of educational sciences of Ukraine: rise, successes, challenges
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713935/
http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/article/view/10 |
|
Title |
Comparative education at the national academy of educational sciences of Ukraine: rise, successes, challenges
Порівняльна освіта в Національній академії педагогічних наук України: становлення, успіхи, виклики |
|
Creator |
Lokshyna, O.I.
|
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The author analyses the development of comparative education at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. The development is characterized by movement to its professionalization (Wiseman & Matherly, 2009), establishment of an entire system covering functioning specialized units, conducting multi-scope and multi-level research, conferences / seminars, publishing journals, postgraduate training. The research directions at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine are characterised, i.e. education phenomena of continuing relevance at all educational levels – school, vocational, higher, adult education. Among the positives of the comparative education at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine the author distinguishes the use of the methodology based on the approaches developed by the world-known comparative education scholars, possessing professional skills (foreign languages, ICT skills) by the comparative educators of the Academy; practical orientation of the comparative education research. The following challenges of the comparative education development are named: lack of a comparative education strategy in the National Academy of Educational Sciences of Ukraine; lack of a comparative education centre/association to coordinate the activities within Academy; insufficient attention to the further development of comparative education methodology; insufficient communication at the horizontal level within the Academy; insufficient communication with the relevant units/bodies/centres abroad; virtually no financial support for education scholars of National Academy of Educational Sciences of Ukraine to visit foreign countries for research.
Проаналізовано розвиток порівняльної педагогіки в Національній академії педагогічних наук України. Розвиток характеризується рухом до професіоналізації (Wiseman & Matherly, 2009), створення цілісної системи, що охоплює функціонування спеціалізованих підрозділів, проведення багатопланових та багаторівневих досліджень, конференцій / семінарів, видання журналів, підготовку аспірантів. Охарактеризовано напрями наукових досліджень Національної академії педагогічних наук України в контексті компаративістики, зокрема, актуальні освітні феномени, на всіх рівнях освіти – середньої, професійної, вищої, освіти дорослих. Серед позитивних результатів порівняльної педагогіки Національної академії педагогічних наук України автор вирізняє використання методології на основі підходів, розроблених всесвітньо відомими вченими з порівняльної педагогіки, володіння компаративістами Академії професійними навичками (іноземними мовами, навичками ІКТ); практична спрямованість порівняльних досліджень. Виокремлено такі виклики розвитку порівняльної педагогіки в Національній академії педагогічних наук України: відсутність стратегії розвитку порівняльної педагогіки в Національній академії педагогічних наук України; відсутність Центру порівняльних досліджень / асоціації для координації діяльності в межах Академії; недостатня увага до подальшого розвитку методології проведення компаративних досліджень; недостатнє спілкування на горизонтальному рівні в Академії; недостатнє спілкування з відповідними підрозділами / органами / центрами за кордоном; недостатня фінансова підтримка науковців-компаративістів Національної академії педагогічних наук України для проведення досліджень у зарубіжжі. |
|
Publisher |
National Academy of Educational Sciences of Ukraine
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713935/1/document.pdf
- Lokshyna, O.I. (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>) (2018) Comparative education at the national academy of educational sciences of Ukraine: rise, successes, challenges Education: Modern Discourses, 1. pp. 55-62. ISSN 2617-3107 |
|