Запис Детальніше

Cистеми класифікації розумової відсталості та підходи до діагностики дітей з помірною розумовою відсталістю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713973/
 
Title Cистеми класифікації розумової відсталості та підходи до діагностики дітей з помірною розумовою відсталістю
Classification systems of mental retardation and diagnostic approaches for children with moderate mental retardation
Cистемы классификации умственной отсталости и подходы к диагностике детей с умеренной умственной отсталостью
 
Creator Мякушко, О. І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Стаття присвячена проблемі пошуку (адекватних і відповідних сучасним вимогам особистісно орієнтованої освіти) методів психодіагностики дітей з помірною розумовою відсталістю як необхідного етапу для знаходження шляхів ефективної організації їх корекційно-реабілітаційного навчання. На підставі узагальнення психолого-педагогічних досліджень виділено кілька підходів (різних за своїми підставами і критеріями діагностики) до систем класифікації розумової відсталості: клінічний, психометричний, соціально-компетентісний та освітній. Описані переваги та недоліки кожного з цих підходів. Визначені напрямки подальших психологічних досліджень дітей з помірною розумовою відсталістю, що необхідні для реалізації у цієї категорії дітей особистісно орієнтованих технологій освіти.
The article is devoted to finding methods of psychological diagnosis of children with moderate mental retardation (which are adequate and up-to-date for personal-oriented education) as a necessary step to find ways to effectively organize their correction and rehabilitation education. Based on the synthesis of psychological and educational research some approaches (different in their reasons and criteria for diagnosis) to the classification systems of mental retardation was selected (which differ in their grounds and diagnosis criteria): clinical approach (it distinguishes a clinical mental retardation forms depends on the accompanying syndromes), psychometric approach (it measure the degree of intellectual impairment), social competence approach (it defines the levels of human needs in assistance which necessary for his adaptive functioning in society) and education approach (it differentiates the two groups of children – who can learn and who are only able to acquire some skills). The advantages and disadvantages of each approach are describes. The directions of further psychological studies of children with moderate mental retardation were identified, which are necessary for the realization of personality-oriented education technology for them.
Статья посвящена проблеме поиска (адекватных и соответствующих современным требованиям личностно ориентированного образования) методов психодиагностики детей с умеренной умственной отсталостью как необходимого этапа для нахождения путей эффективной организации их коррекционно-реабилитационного обучения. На основании обобщения психолого-педагогических исследований выделено несколько подходов (различных по своим основаниям и критериям диагностики) к системам классификации умственной отсталости: клинический (выделяются клинические формы умственной отсталости в зависимости от сопровождающих синдромов), психометрический (измеряются степени интеллектуальной недостаточности), социально-компетентностный (определяются уровни потребности человека в помощи, необходимой для его адаптивного функционирования в обществе) и образовательный (дифференцируются дети на тех, кто может учиться и кто способен лишь к приобретению некоторых навыков). Описаны преимущества и недостатки каждого из этих подходов. Определены направления дальнейших психологических исследований детей с умеренной умственной отсталостью, необходимых для реализации у этой категории детей личностно ориентированных технологий образования.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713973/1/%D0%9C%D1%8F%D0%BA%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E.%D0%86._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202.pdf
- Мякушко, О. І. (orcid.org/0000-0002-7675-7523 <http://orcid.org/0000-0002-7675-7523>) (2013) Classification systems of mental retardation and diagnostic approaches for children with moderate mental retardation Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 1 (4). pp. 146-157. ISSN 2313-4011