Запис Детальніше

Сучасний стан і проблеми професійної орієнтації молоді в Україні та Канаді

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25998/
 
Title Сучасний стан і проблеми професійної орієнтації молоді в Україні та Канаді
Current state and problems of vocational guidance of young people in Ukraine and Canada
Современное состояние и проблемы профессиональной ориентации молодежи в Украине и Канаде
 
Creator Ошуркевич, Наталія Олексіївна
Потіха, Зінаїда Андріївна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття розкриває зміст понять «професійна орієнтація» в Україні та «кар’єрний розвиток» в Канаді. Коротко висвітлено історичний поступ профорієнтаційної роботи в Україні та в Канаді, а також побудова державної системи професійної орієнтації в цих країнах на сучасному етапі. Аналіз наукової джерел та періодики дозволив визначити сучасний стан та проблеми професійної орієнтації в Україні, з’ясувати, що ситуація перебуває у стані загострення, а система професійної орієнтації потребує оновлення з урахуванням сучасних тенденцій гуманізації та особистісно-орієнтованого підходу. Дослідження системи кар’єрного розвитку в Канаді дозволило з’ясувати, що в країні існує велика кількість державних та громадських організацій, які працюють над удосконаленням системи кар’єрного розвитку та консультування, а уряд активно підтримує та фінансує її.
The article highlights the relevance of carrying out work on career guidance among the population and the importance of creating an effective system of vocational guidance. The brief history of the background of the birth and formation of vocational guidance in Ukraine and career development in Canada as well as the construction of a state system of professional orientation in these countries at the present stage are presented in this thesis. The concept of professional orientation as a system of interrelated economic, social, medical, psychological and pedagogical measures directed on activation of the process of professional self-determination of the person is presented. The views of modern scholars on the problems of professional orientation in Ukraine are analyzed. The activity of the government and public organizations in the field of career guidance of the population is explored. It is concluded that in Ukraine today there is no general vision of the development of professional orientation and clear quality criteria and a system of measurement of the effectiveness of providing vocational guidance services, and state bodies provide unsystematic services for professional orientation to different segments of the population. The essence of the concept of Career Development is the lifelong process of managing learning, work, leisure, and transitions in order to move towards a personally determined and evolving preferred future. It has been found that in Canada one notices a convergence of four sectors of society: government, education, organized labor and the non-profitmaking sector. It has been established that a number of state, non-governmental and international organizations and projects have been created and effectively functioning in Canada’s Career Development, and their effective interaction has allowed to strengthen and develop a career development and career guidance. The role of career tutors using the latest career development strategies adapted to the diverse population of Canada is highlighted. A number of differences in the vocational guidance of Ukraine and Canada are revealed, which is connected with different historical, social and economic development of the countries.
Статья раскрывает содержание понятий «профессиональная ориентация» в Украине и «карьерное развитие» в Канаде. Кратко освещены исторические аспекты профориентационной в Украине и в Канаде, а также построение государственной системы профессиональной ориентации в этих странах на современном этапе. Анализ научной литературы и периодики позволил определить современное состояние и проблемы профессиональной ориентации в Украине, выяснить, что ситуация находится в состоянии обострения, а система профориентации нуждается в обновлении с учетом современных тенденций гуманизма и личностноориентированного подхода. Исследование системы карьерного развития в Канаде позволило выяснить, что в стране существует большое количество государственных и общественных организаций, которые работают над усовершенствованием системы карьерного развития и консультирования, а правительство активно поддерживает и финансирует ее
 
Publisher Едельвейс
 
Date 2018-12
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25998/1/N_Oshurkevych_Z_Potikha_NDLOSV_2018_3-4_NPO.pdf
Ошуркевич, Наталія Олексіївна та Потіха, Зінаїда Андріївна (2018) Сучасний стан і проблеми професійної орієнтації молоді в Україні та Канаді Неперервна професійна освіта: теорія і практика (3-4). с. 121-126. ISSN 1609-8595