Запис Детальніше

Нова парадигма післядипломної педагогічної освіти: реалізація компетенстнісного підходу

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26046/
 
Title Нова парадигма післядипломної педагогічної освіти: реалізація компетенстнісного підходу
Новая парадигма последипломного педагогического образования: реализация компетенстнисного подхода
New paradigm of postgraduate pedagogical education: the implementation of a competent approach
 
Creator Дика, Наталія Михайлівна
Глазова, Олександра Павлівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено змістові характеристики базових понять дослідження. Розкрито принципові відмінності між компетентнісним і знаннєвим підходами в освітньому процесі та спроектовано їх порівняльну характеристику. Запроновано технологію моделювання компентнісно орієнтованих уроків української мови. Подано структуру та зразки моделювання компетентнісно орієнтованих завдань. Акцентовано увагу на тому, що на курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників надаються вчителям консультації, пропонуються майстер-класи, науково-методичні кластери, тренінги, семінари, вебінари.
В статье освещены содержательные характеристики базовых понятий исследования. Раскрыто принципиальные различия между компетентностным и знаниевым подходами в образовательном процессе, спроектировано сравнительную характеристику. Предложено технологию моделирования компентносно ориентированных уроков украинского языка. Подано структуру и образцы моделирования компетентностно ориентированных задач. Акцентировано внимание на том, что на курсах повышения квалификации педагогических работников предоставляются учителям консультации, предлагаются мастер-классы, научно-методические кластеры, тренинги, семинары, вебинары.
The article describes the content characteristics of the basic concepts of research. The principal differences between competence and knowledge approaches in the educational process are revealed and a comparative characteristic is designed. The competence approach differs significantly from the knowledge of all the characteristics of the organization of the educational process: the main and fundamental difference is the focus on the result of schooling, and the result is not the amount of information learned, but the ability of a person to successfully act in different situations. Modeling the lessons that systematic and purposeful formation of subject and key competencies in students requires a different, substantially changed typology of Ukrainian language lessons. The technology of modeling of knowledge oriented Ukrainian language lessons is requested. The structure and models of modeling of competence-oriented tasks are presented. Situational tasks are an intermediate stage between the students' acquisition of theoretical knowledge and the formation of skills and abilities of the practical use of such knowledge in everyday life situations. The main task of such tasks – the formation of skills to navigate in the imaginary or conditional communication, to match the objectives and conditions of communication language means. In addition, the execution of such cases promotes the formation of not only communicative skills of students, but also the skills of the culture of communication, the adoption of rules of etiquette.
Competently oriented tasks are distinguished primarily by the fact that they provide for the search activity of students, the implementation of methods of independent, pair, group research activities, the creation of conditions for the formation of objective and key competencies.Teachers are provided with counseling, teacher training, scientific and methodological clusters, trainings, seminars, webinars, etc. on the typology of competency-oriented lessons, simulation of lessons and structuring of competency-oriented tasks at teacher training courses.
 
Publisher ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
 
Date 2018-10
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26046/1/N_Dyka_O_Glazova_NPOTP_5-6_IPPO.pdf
Дика, Наталія Михайлівна та Глазова, Олександра Павлівна (2018) Нова парадигма післядипломної педагогічної освіти: реалізація компетенстнісного підходу Неперервна професійна освіта : теорія та практика (5-6). с. 14-20. ISSN 1609-8595