Запис Детальніше

Вплив ідеологічних конструктів на жіночу творчість (на матеріалі лірики Р. Троянкер)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26086/
 
Title Вплив ідеологічних конструктів на жіночу творчість
(на матеріалі лірики Р. Троянкер)
Influence of ideological constructs on the female works
(on the material of R. Troyanker’s lyric poetry)
Влияние идеологических конструктов на женское творчество
(на материале лирики Р. Троянкер)
 
Creator Жигун, Сніжана Віталіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті аналізується вплив патріархального та більшовицького конструктів прийнятного
образу фемінності на творчість поетеси 1920-х років Р. Троянкер. Мета дослідження —
продемонструвати, що готові конструкти перешкоджають вираженню реального
індивідуального досвіду. Продемонстровано, що Р. Троянкер успішно долала вплив патріархального
конструкту берегині, але зазнала суттєвого впливу конструкту «нової жінки» О.Коллонтай.
Останній визначив висвітлення теми емансипації та фаху, частково вплинув на зображення
кохання і материнства. У темі творчості спостерігаємо звільнення авторки від ідеологічного
впливу, утвердження її права на творчу самореалізацію.
The article deals with the analysis of the Ukrainian-Jewish poet Raisa Trojanker’s works in the
aspect of the author’s attempts to get rid of the pressure of the patriarchal construct of Angel in the
house and the Bolshevik construct of the "new woman." It is noted that the poetess reveals the
subject of professional involvement of women, in the context of the "the new woman" ideas: her
characters study at pedagogical courses and at institutes, work at the plants, liquidate illiteracy
and dream to fulfill a Five-Years Plan in four years. The ideas of the new woman also impacted on
the Troyanker's representation of love: without idealization and sentiment, not limited to its
emotional sphere. Troyanker’s attempt to express the female perception of sex caused a sharp
resistance of that time society, but these texts were lost, except for the verse "The Grass Drooped".
This verse is interesting not only by its emotional frankness, but also by the fact that the author
managed to get out of the influence of "Angel in the house" and "new woman", estimating the
described pictures from her own point of view, no looking at the norms of patriarchal or new
morality.
Difference in the voices of the "new woman" and the real woman of the second decade of the
19th century are most of all notable in the theme of motherhood embodied in the verses: "Days of
Expectation", “Evening”, “My Father Has Banished and Damned Me", "On the tenth anniversary",
"The First Victory", "Birth of the Poet". The interesting feature of R. Troyanker’s artistic world is
that the boundary between the personal, the real and the ideological structure consolidates also
different gender roles: the lyrical character reproduces the feminine behavior in the poems about
the daughter and the masculine one in the poems about the son, who embodies the militarized
demand of the epoch.
Exit beyond the influence of ideological constructs is also shown in verses "On the Tenth
Anniversary" and "Birth of the Poet", in which the lyrical character, respectively, protects
motherhood from "new women", as well as her right to creativity from any encroachment.
It is noted that Troyanker felt the pressure of the patriarchal and new ideas that hindered to
write and to publish her works, prevented to tell her own word until she had succumbed to them
entirely, having created the collection of patriotic lyrics during the Second World War
В статье анализируется влияние патриархального и большевистского конструктов
допустимого образа феминности на творчество поэтессы 1920-х годов Р. Троянкер. Цель
исследования — продемонстрировать, что готовые конструкты препятствуют выражению
реального индивидуального опыта. Продемонстрировано, что Р. Троянкер успешно
одолевала влияние патриархального конструкта хранительницы домашнего очага, но
попала под влияние конструкта «новой женщины» А. Коллонтай. Последний определил
раскрытие темы эмансипации и труда, частично повлиял на изображение любви и
материнства. В теме творчества наблюдаем освобождение поэтессы от идеологического
влияния. Утверждение ее права на творческую самореализацию
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26086/1/Zhyhun-IF-synopsys2.pdf
Жигун, Сніжана Віталіївна (2018) Вплив ідеологічних конструктів на жіночу творчість (на матеріалі лірики Р. Троянкер) Синопсис: текст, контекст, медіа (2(22)). ISSN 2311-259X