Запис Детальніше

Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26113/
http://npo.kubg.edu.ua/
1609-8595
 
Title Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога
Academic integrity in future teachers training system
Академическая доброчестность в системе профессиональной подготовки будущего педагога
 
Creator Сопова, Дана Олегівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті окреслено концептуальні основи формування академічної доброчесності у майбутніх педагогів під час професійної підготовки; досліджено суть поняття академічної доброчесності, його зміст стосовно формування особистісних та професійних характеристик компетентного фахівця; визначено ставлення до проявів академічної недоброчесності серед студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Автор досліджує зростання випадків порушень принципів академічної доброчесності у закладах вищої освіти. Європейський досвід з формування морально-етичної поведінки майбутнього фахівця у галузі освіти висвітлюється як зразок для України стосовно боротьби з терпимістю до проявів академічної недоброчесності в освітньому процесі.
The article outlines the conceptual foundations for the academic integrity formation in future teachers during vocational training; the essence of the academic integrity concept, its contents in relation to the formation of personal and professional characteristics of a competent specialist is researched; the attitude towards the displays of academic insecurity among the students of the specialty "Preschool education" is determined. The author investigates the increase in the number of the academic integrity principles violations in higher education institutions. The European experience in shaping the moral and ethical behavior of a future specialist in the education field is highlighted as a model for Ukraine to struggle with tolerance to academic insecurity manifestations in the educational process. Based on a systematic analysis, we have proved that academic integrity is the rules, moral and ethical principles that all participants in the educational process must use for building an atmosphere of mutual trust in the academic environment, updating the education system. Understanding and adopting academic norms based on systematic work and motivation is a necessary phenomenon for future educators. Updating the system of higher education is possible only with the active participation of students in reforms, proposals for ways to improve the educational process. Many institutions of higher education in Ukraine already have "Ethical Codes", which prescribe the principles of academic integrity at the legislative level. The next step for the restoration of our country's academic culture will be the creation of ethical commissions, which will clearly regulate sanctions and penalties for non-compliance with ethical norms in the educational and scientific environment. Academic integrity has gained special significance for the educational environment, and only joint efforts of the entire academic community may form the ultimate corporate culture of the university. It is necessary to deal comprehensively with tolerant attitude of students towards negative phenomena of violation of ethical principles in educational and scientific activities.
В статье обозначены концептуальные основы формирования академической доброчестности у будущих педагогов во время профессиональной подготовки; исследованы суть понятия академической доброчестности, его содержание по формированию личностных и профессиональных характеристик компетентного специалиста; определено отношение к проявлениям академической недоброчестности среди студентов специальности «Дошкольное образование». Автор исследует рост количества случаев нарушений принципов академической доброчестности в учреждениях высшего образования. Европейский опыт по формированию морально-этического поведения будущего специалиста в области образования освещается как образец для Украины по борьбе с терпимостью к проявлениям академической недоброчесности в учебном процессе.
 
Publisher ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
 
Date 2018-10-02
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26113/1/D_Sopova_ADSPPMP_NPOTP_UK.pdf
Сопова, Дана Олегівна (2018) Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога Неперервна професійна освіта: теорія і практика (серія: педагогічні науки) 2018, 56-57 (3-4). с. 52-56. ISSN 1609-8595