Запис Детальніше

Динаміка розвитку концепту НАВЧАННЯ у свідомості українців

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26130/
978-617-653-038-1
 
Title Динаміка розвитку концепту НАВЧАННЯ у свідомості українців
The dynamics of the concept of TEACHING/LEARNING in the minds of Ukrainians
Динамика развития концепта ОБУЧЕНИЕ в сознании украинцев
 
Creator Дзюбенко, Оксана Михайлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Дослідження проведено у руслі антропоцентричної наукової парадигми, у межах якої людина є центром світобудови, мовні явища розглядаються у межах тріади “мова, людина та культура”. У статті висвітлені актуалізовані компоненти складників концепту НАВЧАННЯ у представників українського студентства як виразників філософії буття українців на сучасному часовому зрізі на основі проведеного рецептивного психолінгвістичного експерименту (методу прямого тлумачення значення). Аналізуються результати “реального” дискурсу порівняно з експлікацією досліджуваного концепту у наївному дискурсі. Засвідчено динаміку розвитку складників концепту НАВЧАННЯ шляхом зіставлення ядерних логем наївного дискурсу з реакцією на них респондентів у психолінгвістичному експерименті. З’ясовано, що серед запропонованих висловів-логем 43 % продемонстрували зміну суспільних настанов у картині світу сучасної української молоді: пейоризацію таких чеснот, як розум і знання в суспільній свідомості українців, зміну поглядів на ґендерну нерівність, зокрема жіночий розум й освіту, а також на передбачливість під впливом західноєвропейської прагматично спрямованої ментальності. Експериментально засвідчено певні світоглядні відмінності серед трьох категорій респондентів відповідно до їх майбутнього фаху.
The research is conducted in the context of anthropocentric scientific paradigm, within which a person is the center of the universe, language phenomena are studied within the triad of "language, person and culture." The article highlights the updated components of the concept of TEACHING/LEARNING in the representatives of the Ukrainian students as the expressions of the Ukrainian philosophy of being at the present time slice based on the conducted receptive experiment (a method of direct interpretation of meaning) as a kind of psycholinguistic experiment. With this method, additional semantic features of the investigated concept are singled out. Reference group – young people aged from 17 to 22 years: students of three specialties. In the research the reception of the combination of statements in the logical-semantic groups - logems was chosen. Logem is defined as a general outlook, which unites groups of certain characteristics and evaluations of individual cultural meaningful meanings. The results of "real" discourse are analyzed in comparison with the explication of the investigated concept in naive discourse. The dynamics of the components of the concept of TEACHING/LEARNING through the comparison of basic logems of naive discourse with the respondents’ responding to them in a psycholinguistic experiment is confirmed.
Исследование проведено в русле антропоцентрической научной парадигмы, в рамках которой человек является центром мироздания, языковые явления рассматриваются в рамках триады «язык, человек и культура". В статье освещены актуализированы компоненты составляющих концепта ОБУЧЕНИЕ у представителей украинского студенчества как выразителей философии бытия украинцев на современном временном срезе на основе проведенного рецептивного психолингвистического эксперимента (метода прямого толкования значения). Анализируются результаты "реального" дискурса по сравнению с экспликацией исследуемого концепта в наивном дискурсе. Засвидетельствовано динамику развития составляющих концепта ОБУЧЕНИЕ путем сопоставления ядерных логем наивного дискурса с реакцией на них респондентов в психолингвистическом эксперименте. Выяснено, что среди предложенных высказываний-логем 43 %продемонстрировали изменение общественных установок в картине мира современной украинской молодежи: пейоризацию таких достоинств, как ум и знания в общественном сознании украинцев, изменение взглядов на гендерное неравенство, в частности женский ум и образование, а также на предусмотрительность под влиянием западноевропейской прагматично направленной ментальности. Экспериментально подтверждено определенные мировоззренческие различия среди трех категорий респондентов в соответствии с их будущей профессией.
 
Publisher "Код", Кропивницьций
 
Date 2018
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26130/1/O_Dziubenko_NZ_164_IP.pdf
Дзюбенко, Оксана Михайлівна (2018) Динаміка розвитку концепту НАВЧАННЯ у свідомості українців Наукові записки. – Серія: філологічні науки (мовознавство). (164). с. 90-94. ISSN 2522-4085