Запис Детальніше

Маркетингові та психологічні аспекти діяльності spa-індустрії при готельних комплексах

Інституційний репозитарій Миколаївського національного аграрного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Маркетингові та психологічні аспекти діяльності spa-індустрії при готельних комплексах
Маркетинговые и психологические аспекты деятельности spa-индустрии при гостиничных комплексах
Marketing and psychological aspects spa-industry activity in hotel complexes
 
Creator Наумік-Гладка, К. Г.
Наумик-Гладкая, Е. Г.
Naumik-Gladka, K.
 
Subject маркетинг SPA-послуг
готельні комплекси
SPA-центри
психологія SPA
SPA-індустрія
маркетинг SPA-услуг
гостиничные комплексы
SPA-центры
психология SPA
SPA-индустрия
marketing of SPA-services
hotel complexes
SPA-centers
SPA psychology
SPA-industry
 
Description В статті розглядаються сучасні тенденції розвитку SPA-індустрії при готельних комплексах та удосконалення їх діяльності. Визначено актуальність сучасних SPA-послуг. Розглянуто особливості процесу надання SPA-послуг в залежності від територіального розташування готелів чи SPA-центрів. Наведено приклади використання SPA-технологій та виявлено, що певні тенденції можуть сприяти розширенню їх асортименту й підвищенню якості послуг в SPA-центрах при готелях. Зроблено висновок, що популяризація послуг SPA пояснюється як маркетинговими, так і психологічними причинами. Серед цих причин особливе місце займають: проблеми неякісного харчування, феномен постіндустріального стресу, негативні екологічні фактори й певні психосоматичних розлади. Водночас головною перевагою розвитку SPA в Україні є національні традиції й високопрофесійна вітчизняна школа курортології, в поєднанні із інноваційним потенціалом в маркетинговій сфері.
В статье рассматриваются современные тенденции развития SPA-индустрии при гостиничных комплексах и совершенствование их деятельности. Определена актуальность современных SPA-услуг. Рассмотрены особенности процесса предоставления SPA-услуг в зависимости от территориального расположения отелей или SPA-центров. Приведены примеры использования SPA-технологий и обнаружено, что определенные тенденции могут способствовать расширению их ассортимента и повышению качества услуг в SPA-центрах при отелях. Сделан вывод, что популяризация услуг SPA объясняется как маркетинговыми, так и психологическими причинами. Среди этих причин особое место занимают: проблемы некачественного питания, феномен постиндустриального стресса, негативные экологические факторы и определенные психосоматических расстройств. В то же время главным преимуществом развития SPA в Украине являются национальные традиции и высокопрофессиональная отечественная школа курортологии, в сочетании с инновационным потенциалом в маркетинговой сфере.
Introduction. The article deals with current trends in the development of SPA-industry in hotel complexes and improvement of their activities. The modern hospitality industry offers services aimed at a healthy recovery, stress relief of everyday life, and harmonization of the mental and physical state of a person. The presence of SPA at the hotel increases its attractiveness in the eyes of a potential visitor, because SPA-services have a wide range of uses among hotel guests. Thus, the international experience of the SPA-industry development at hotels is promising for use in Ukraine in order to increase the number of tourists whose purpose is to improve and treat. The relevance of modern SPA-services is determined. An urgent task is to diversify SPA services in hotel complexes in line with global trends in the world economy. This will promote assortment expansion of additional hotel services, which in future will allow not to depend on the season and change the image of the hotel company. The importance of the development of health-improving tourism for modern society is emphasized at international congresses, experts note that post-industrial civilization enhances the value of the concept of a healthy lifestyle. Purpose. Selection of marketing and psychological aspects of the development of SPAindustry activity at hotel complexes. Results. The features of the SPA-service provision process depending on the location of hotels or SPA-centers are considered. Examples of the use of SPA-technologies are presented and it is found that certain tendencies can promote expansion of their assortment and increase of quality of services in SPA-centers at hotels. It is concluded that the popularization of SPA services is explained both by marketing and psychological reasons. Among these reasons, a special place is occupied by: problems of poor food, the phenomenon of postindustrial stress, negative environmental factors and certain psychosomatic disorders.
Conclusion. Thus, SPA-industry is a complex system of psychosomatic relaxation and
healing, which provides an opportunity for effective restoration of the psychophysical
potential of a person, relieves stress, and improves the performance of the organism. At the
same time, the main advantage of the development of SPA in Ukraine is the national traditions
and highly professional home-school of health resort, in conjunction with the innovative
potential in the marketing sphere.
Наумік-Гладка К. Г. Маркетингові та психологічні аспекти діяльності spa-індустрії при готельних комплексах [Електронний ресурс] / Г. Г. Наумік-Гладка // Modern Economics. - 2017. - № 4. - С. 100-106. - Електр. текст. дані. - Режим доступу : http://modecon.mnau.edu.ua/issue/4-2017/UKR/naumikgladka.pdf
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
 
Date 2018-02-09T12:59:04Z
2018-02-09T12:59:04Z
2017
 
Type Article
 
Identifier http://dspace.mnau.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2528
 
Language other
 
Format application/pdf