Запис Детальніше

Передумови формування та реалізації стратегії інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Передумови формування та реалізації стратегії інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі
Preconditions of forming and implementation of enterprises’ innovative development strategy in the trade activity field
 
Creator Попадинець, Н. М.
Papadynets, N. M.
 
Contributor Державна установа “Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України”
Institute of Regional Research named after M. I. Dolishniy of the NAS of Ukraine
 
Subject інновації
механізм
стратегія
підприємства
розвиток
сфера торгівлі
innovations
mechanism
strategy
enterprises
development
the sphere of trade
339.37
330.3
330.341.1
 
Description Досліджено теоретико-методологічні засади формування і реалізації стратегії
інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі. Виділено елементи інноваційної
стратегії розвитку підприємств сфери торгівлі. Визначено складові механізму реалізації
стратегії інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі. Запропоновано механізм
формування стратегії інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі. Доведено, що
за вибору інноваційної стратегії розвитку підприємств сфери торгівлі необхідно
орієнтуватися не тільки на досягнення потенційно можливих абсолютних показників,
але й на власну технологічну базу
Development of modern society is characterized by accelerated growth of services sphere
contributing to meeting material and spiritual needs of society, efficient use of leisure time and
personal fulfillment. Differentiation of services sphere is significant enough. Large, medium,
small and microenterprises in the trade branch take considerable share in this sector. Trade
companies have the leading place in economic complex of the country, because significant
number of employed in the economy of the country works in this sphere.
The article aims to research theoretical and methodological foundations of forming and
implementation of trade sphere enterprises’ innovative development strategy.
The article examines theoretical and methodological foundations of forming and
implementation of trade sphere enterprises’ innovative development strategy. On the basis of
this research generalization the authors emphasizes the fact that innovative development
strategy is the way to manage trade enterprise, which finds and implements its innovative
capacity on the basis of internal and external environment condition evaluation, achieving
sustainable development in short-term and long-term periods.
The following preconditions of forming of trade enterprises innovative development
strategy are outlined: 1) lack of efficient owners. This leads to the fact that enterprises’ major
operating objective reduces exclusively to obtainment of profits without taking into account the
strategic development of enterprises; 2) lack of systemic approach in management due to
which domestic enterprises remain to be focused on own capacity basing on their internal
sources. Introduction of scientific and technical achievements predominantly takes place
through purchase of materialized technologies; 3) conflict of management and owners interests
regarding the defining of ways and methods of objectives accomplishment within the limits of a
strategy; 4) lack of qualification of management staff, preventing them from defining of major
innovative development directions.
The elements of trade sphere enterprises’ innovative development strategy are outlined.
The components of the mechanism trade sphere enterprises’ innovative development strategy
implementation are defined as following: administrative, legal and economic means; innovative
structure and its components; elaboration of innovative activity development concept;
production and technology component (business incubators, scientific centers); forming of
regulative basis; staff (training of staff for innovative activity); promotion of innovation
projects (reduced taxes, loans); consulting (economic, technological, marketing consulting);
integration of scientific institutions’ and higher educational establishments’ activity;
informational (connection, Internet, system of scientific and technical information);
management of innovative process; financial component (development funds, non-budgetary
funds). The mechanism of forming of trade sphere enterprises’ innovative development
strategy is suggested and major factors of its forming process are outlined.
The fact that it is important to consider not only the achievement of potentially possible
absolute parameters, but also own technological basis, while choosing the trade sphere
enterprises’ innovative development strategy is emphasized. Neglect of this factor in the course
of innovative strategies forming can lead to failure to achieve the desired efficiency level.
 
Date 2019-01-25T10:08:46Z
2019-01-25T10:08:46Z
2017-03-28
2017-03-28
 
Type Article
 
Identifier Попадинець Н. М. Передумови формування та реалізації стратегії інноваційного розвитку підприємств сфери торгівлі / Н. М. Попадинець // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 875. — С. 89–95. — (Менеджмент).
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/43823
Papadynets N. M. Preconditions of forming and implementation of enterprises’ innovative development strategy in the trade activity field / N. M. Papadynets // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 875. — P. 89–95. — (Menedzhment).
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 875, 2017
1. Фаэй Л. Управление стратегией на уровне рынка / Л. Фаэй, Р. Ренделл; пер. с англ. // Курс МВА по стратегическому менеджменту. – М.: Альпина Паблишер, 2002. – С. 25–63.
2. П’ятницька Г. Т. Управління підприємством в епоху глобалізму : моногр. / Г. Т. П’ятницька. – К.: Логос, 2006. – 568 с.
3. Горская Ю. А. Инновационная политика и стратегии предприятий в розничной торговле / Ю. А. Горская // Инновационная деятельность. – 2011. – № 4 (18), Вып. 2. – С. 9–14.
4. Харук К. Б. Інноваційні стратегії розвитку торговельних підприємств / К. Б. Харук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка” “Проблеми економіки та управління”. – 2009. – № 640. – С. 421–425.
5. Полясковська К. В. Інноваційний розвиток підприємств: сутність та особливості у сфері торгівлі / К. В. Поляковська // Економіка розвитку. – 2014. – № 3 (71). – С. 93–99.
6. Філиппова С. В. Актуальні питання формування інноваційних стратегій підприємств / С. В. Філиппова, М. П. Тимощук, Н. М. Дащенко // Праці Одеського політехнічного університету. – 2011. – Вил. 2(36) – С. 297–301.
7. П’єтухова О. М. Формування стратегії інноваційного розвитку підприємств харчової промисловості / О. М. П’єтухова // Наукові праці НУХТ. – 2010. – № 33. – С. 144–146.
8. Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : моногр. / Давимука С. А., Федулова Л. І., Попадинець Н. М. та ін.; за заг. ред. д. е. н., проф. С. А. Давимуки; ДУ “Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України”. – Львів, 2016. – 432 с.
1. Faei L. Upravlenie stratehiei na urovne rynka, L. Faei, R. Rendell; transl. from English, Kurs MVA po stratehicheskomu menedzhmentu, M., Alpina Pablisher, 2002, P. 25–63.
2. Piatnytska H. T. Upravlinnia pidpryiemstvom v epokhu hlobalizmu : monohr., H. T. Piatnytska, K., Lohos, 2006, 568 p.
3. Horskaia Iu. A. Innovatsionnaia politika i stratehii predpriiatii v roznichnoi torhovle, Iu. A. Horskaia, Innovatsionnaia deiatelnost, 2011, No 4 (18), Iss. 2, P. 9–14.
4. Kharuk K. B. Innovatsiini stratehii rozvytku torhovelnykh pidpryiemstv, K. B. Kharuk, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" "Problemy ekonomiky ta upravlinnia", 2009, No 640, P. 421–425.
5. Poliaskovska K. V. Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: sutnist ta osoblyvosti u sferi torhivli, K. V. Poliakovska, Ekonomika rozvytku, 2014, No 3 (71), P. 93–99.
6. Filyppova S. V. Aktualni pytannia formuvannia innovatsiinykh stratehii pidpryiemstv, S. V. Filyppova, M. P. Tymoshchuk, N. M. Dashchenko, Pratsi Odeskoho politekhnichnoho universytetu, 2011, Vyl. 2(36) – P. 297–301.
7. Pietukhova O. M. Formuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti, O. M. Pietukhova, Naukovi pratsi NUKhT, 2010, No 33, P. 144–146.
8. Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv sfery torhivli: svitovi tendentsii ta praktyka v Ukraini : monohr., Davymuka S. A., Fedulova L. I., Popadynets N. M. and other; by gen. ed. d. e. n., prof. S. A. Davymuky; DU "Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy", Lviv, 2016, 432 p.
 
Rights © Національний університет „Львівська політехніка“, 2017
© Попадинець Н. М., 2017
 
Format 89-95
7
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки