Запис Детальніше

Використання інструментів адміністрування податків грузії у системі податкової безпеки: досвід для України

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Використання інструментів адміністрування податків грузії у системі податкової безпеки: досвід для України
Use of instruments of tax administration of georgia in security tax: experience for Ukraine
 
Creator Борисюк, О. В.
Стащук, О. В.
Borysiuk, O. V.
Stashchuk, O. V.
 
Contributor Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Lesya Ukrainka East European National University
 
Subject адміністрування податків
Податковий кодекс Грузії
камеральна перевірка
виїзна перевірка
податковий омбудсмен Грузії
tax administration
Revenue Code of Georgia
cameral check
outsourced inspection
tax ombudsman of Georgia
339.9.02.18
 
Description Проаналізовано особливості адміністрування податків Грузії з метою використан-
ня такого досвіду у вітчизняних умовах. Наведено етапи реформування економіки
Грузії, види податків після проведення економічних реформ; охарактеризовано
податкове законодавство; визначено права платників податків; перераховано основні
функції, які виконує податковий омбудсмен Грузії та податкові органи.
New Internal Revenue Code of Georgia has come into force since 1 January 2011. It is a
unified document, which has united the old Revenue and Customs Codes; while the Custom
Code has been annulled since the day the new Revenue Code came into force. The new
Revenue Code had the aim to increase the trust to the tax system and tax administration of
Georgia in the way of improving the communication between taxpayers and tax bodies, to
protect taxpayers’ rights, to improve the effectiveness of administration and harmonization of
the legislation of Georgia with the better international tax practice and directives of EU. In
general, the system of tax administration is simplified and improved; it offers taxpayers a wide
range of electronic services.
So, considering the peculiarities of administrating of fiscal policy, we can emphasize the
following points:
1. By 2004 Georgia hah had high tax rates, a complicated system that caused
corruption, “kickbacks” for the return of VAT, tax subsidies in the exchange for bribes,
“deals” between business and fiscal inspectors, “pressure” on the companies which didn`t want
to pay “kickbacks”.
2. Georgian government started the reform not with a sudden reduction of rates but
with the system of motivation of the employees of the fiscal administration. It was impossible to
fire all fiscal inspectors, as it had been done with State Motor Vehicle Inspectorate. That`s why
the aim of the government was to change their mentality in the way of rebuilding the
motivation system.
3. The changes of Fiscal Law started in 2005 with the adoption of the new tax code and
the law about tax amnesty. The reform was done in three stages. The main achievement of the
first stage (2005–2006 years) became the reduction of the amount of taxes from 22 to 7,
simplification of procedures and enlargement of fiscal base. They reduced only some tax rates,
the most – social due – from 33 to 20%.
4. On the later stages (2007–2009 and 2010–2011) the rates were reduced radically. In
2008 social due was joined with the tax for income of a physical entity, and the joint rate was
reduced from 32% firstly to 25% and then to 20 % in 2009. Also in 2008 they reduced the
rate of tax for income from 20% to 15%, and in 2009 they reduced the tax for dividends and
per cents from 15% to 5%. Besides they introduced 100% amortization of capital
investments with a possibility to reflect losses during 5 years.
It is reasonable to use the experience of tax administrating of Georgia in national
conditions, however it is worth regarding the fact that unlike Ukraine, during the performing of
reforms including tax field, Georgian authorities had and still have a great trust of population
that allowed it to take very strict actions. Meanwhile from Georgian experience we should pay a
special attention to reducing tax load on the work from an employer that gives an opportunity to
take out hidden incomes from shadow economy an correspondently to increase GDP, that in its
turn promotes enlarging tax funds into the state budget and unshadowing the economy.
 
Date 2019-01-25T10:09:00Z
2019-01-25T10:09:00Z
2017-03-28
2017-03-28
 
Type Article
 
Identifier Борисюк О. В. Використання інструментів адміністрування податків грузії у системі податкової безпеки: досвід для України / О. В. Борисюк, О. В. Стащук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 875. — С. 262–269. — (Управління національним господарством).
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/43847
Borysiuk O. V. Use of instruments of tax administration of georgia in security tax: experience for Ukraine / O. V. Borysiuk, O. V. Stashchuk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 875. — P. 262–269. — (Upravlinnia natsionalnym hospodarstvom).
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 875, 2017
http://cyberleninka.ru
http://russian.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/geo
http://www.taxpravo.ru/legislation
1. Аревадзе Н., Бурдули В. Региональные факторы роста уровня занятости и их влияние на экономическое развитие (на примере Грузии) [Электронный ресурс] // Кавказ и глобализация. – 2010. – Вып. 1. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru.
2. Берулава Д. В. Конкурентоспособность человеческих ресурсов: опыт Грузии // Кавказ и глобализация. – 2010. – Т. 4, Вып. 1–2. – С. 114–124.
3. Борисюк О. В. Самооподаткування в Україні: історичні витоки та проблеми адміністрування / О. В. Борисюк // Глобальні та національні проблеми економіки. – Вип. № 10. – 2016. – С. 745–750.
4. Борисюк О. В. Система адміністрування податків України та напрямки її вдосконалення / О. В. Борисюк, К. С. Оліферчук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – – 2016. – Вип. 2 (02).– Дніпропетровськ, 2016. – С. 70–74.
5. Буракова Л. Почему у Грузии получилось / Л. Буракова. – М. : Юнайтед Пресс, 2011. – 271 с.
6. Грузия: Благоприятность условий ведения бизнеса [Электронный ресурс]. – Режим доступа: Doing business. http://russian.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/geo rgia/.
7. Налоговый кодекс Грузии № 692-вс от 22.12.2004 г. // Российский налоговый портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.taxpravo.ru/legislation /law/topic289919.
8. Цвилий-Букланова А. А. Налоговий контроль в системе обеспечения налоговой безопасности государства : автореф. дис. … канд. юр. наук. : 12. 00. 14 / А. А. Цвилий-Букланова. – Челябинск, 2011. – 32 с.
1. Arevadze N., Burduli V. Rehionalnye faktory rosta urovnia zaniatosti i ikh vliianie na ekonomicheskoe razvitie (na primere Hruzii) [Electronic resource], Kavkaz i hlobalizatsiia, 2010, Iss. 1, Access mode: http://cyberleninka.ru.
2. Berulava D. V. Konkurentosposobnost chelovecheskikh resursov: opyt Hruzii, Kavkaz i hlobalizatsiia, 2010, V. 4, Iss. 1–2, P. 114–124.
3. Borysiuk O. V. Samoopodatkuvannia v Ukraini: istorychni vytoky ta problemy administruvannia, O. V. Borysiuk, Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, Vyp. No 10, 2016, P. 745–750.
4. Borysiuk O. V. Systema administruvannia podatkiv Ukrainy ta napriamky yii vdoskonalennia, O. V. Borysiuk, K. S. Oliferchuk, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, – 2016, Iss. 2 (02), Dnipropetrovsk, 2016, P. 70–74.
5. Burakova L. Pochemu u Hruzii poluchilos, L. Burakova, M. : Iunaited Press, 2011, 271 p.
6. Hruziia: Blahopriiatnost uslovii vedeniia biznesa [Electronic resource], Access mode: Doing business. http://russian.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/geo rgia/.
7. Nalohovyi kodeks Hruzii No 692-vs ot 22.12.2004 y., Rossiiskii nalohovyi portal [Electronic resource], Access mode: http://www.taxpravo.ru/legislation /law/topic289919.
8. Tsvilii-Buklanova A. A. Nalohovii kontrol v sisteme obespecheniia nalohovoi bezopasnosti hosudarstva : avtoref. dis. … kand. iur. nauk. : 12. 00. 14, A. A. Tsvilii-Buklanova, Cheliabinsk, 2011, 32 p.
 
Rights © Національний університет „Львівська політехніка“, 2017
© Борисюк О. В., Стащук О. В., 2017
 
Format 262-269
8
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки