Запис Детальніше

Управління якістю професійної освіти як сучасний тренд підвищення конкурентоспроможності майбутнього спеціаліста

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Управління якістю професійної освіти як сучасний тренд підвищення конкурентоспроможності майбутнього спеціаліста
Quality management professional education as modern trend competitiveness a future specialist
 
Creator Драчук, Ю. З.
Заміховський, Л. М.
Сав’юк, Л. О.
Drachuk, Y. Z.
Zamihovskyy, L. M.
Savyuk, L. O.
 
Contributor Інститут економіки промисловості НАН України
Національний технічний університет нафти і газу, м. Дрогобич
Institute of Industrial Economics of NAS of Ukraine
National Technical University of Oil and Gas
 
Subject система
вища освіта
показник якості
кваліметрія
об’єкт
суб’єкт
оцінка
system
Higher Education
quality score
Qualimetry
object
subject
evaluation
378.1
006.32
 
Description Проаналізовано структурно-функціональні особливості системи вищої освіти як
невід’ємної складової національного виробництва та суспільно-державного устрою країни.
Доведено, що існуючі методи і алгоритми оцінки якості роботи професорськоговикладацького та студентського складу вищого методи навчального закладу є ключовими
у вирішенні даної проблеми, які і сьогодні є нестандартизованими та потребують всебічного
аналізу та дослідного впровадження. Розглянуті методичні та практичні підходи
визначення комплексних показників якості вищої освіти на основі виділення ключових
груп показників якості та теоретичних положень кваліметрії.
The article analyzes the structural and functional features of the system of higher
education as an integral part of national production, the social and state system of the country.
It is indicated that the functional activity of the higher education system is closely linked with
the external interested consumers of the intellectual product of higher education institutions.
From the state, society and production, this system should receive sufficient material and
technical resources, use them qualitatively and transfer the results of their activities to the
external environment.
Determining the quality of the higher education system be should built based on a closed
structural and functional model of the implementation of the concept Long Life Learning. It is
proved that existing methods and algorithms for assessing the quality of work of faculty
members and students of higher educational institutions are key to solving this problem. Each
of the quality indicators groups is a heterogeneous multicomponent vector, which ideally be
should evaluated by an integral quality indicator. Methodological and practical approaches to
the definition of complex indicators of higher education quality are considered on the basis of
the choice of the main indicators of quality indicators and the theoretical positions of
Qualimetry. The main approaches to the process of internal and external assessment of the
quality of the system of higher education are the definition of performance indicators and
expert evaluation. Calculated parametric algorithms are of particular interest in evaluating
quality indicators.
According to the authors, the fundamental basis for the development of instrumental
means for determining the quality of the higher education system should be the scientific
provisions of the Qualimetry in education that has acquired economic status. Qualimetry
provided a flight of economic content of the category of quality education in conjunction with
consumer value and price. The objective of the applied Qualimetry is to develop a methodology
and mathematical models for assessing the quality of subjects and objects of the educational
space. The methodological significance of Qualimetry for a higher education system is the
ability to present the quality of non-material objects of educational systems by one quantitative
indicator. The basis of the structural analysis of the concept of "quality" is the operations of
functional and morphological decomposition, which are multilevel hierarchical structures.
The quality of management of higher education is a combination of properties that
reflect the specifics and the essence of management. These properties are interrelated, are the
basis of the management process and have some value. In the article is presented the graphic
model of relations between formal objects of the system of quality estimation. Of particular
interest for this model are quality evaluation algorithms.
It can be concluded that educational systems belong to the category of complex
dynamical systems having a poly hierarchical structure. Qualitative characteristics relate to
the system of education of different scales – educational systems in the world, national and
regional dimensions, as well as individual higher education institutions. Naturally, the study of
indicators of the quality of the system of higher education is the object of Qualimetry.
However, tools for a comprehensive assessment of the quality of higher education should be
standardized. They require a comprehensive analysis and implementation of research.
 
Date 2019-01-25T10:09:12Z
2019-01-25T10:09:12Z
2017-03-28
2017-03-28
 
Type Article
 
Identifier Драчук Ю. З. Управління якістю професійної освіти як сучасний тренд підвищення конкурентоспроможності майбутнього спеціаліста / Ю. З. Драчук, Л. М. Заміховський, Л. О. Сав’юк // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 875. — С. 382–390. — (Економіка та управління науково-освітньою діяльністю).
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/43864
Drachuk Y. Z. Quality management professional education as modern trend competitiveness a future specialist / Y. Z. Drachuk, L. M. Zamihovskyy, L. O. Savyuk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 875. — P. 382–390. — (Ekonomika ta upravlinnia naukovo-osvitnoiu diialnistiu).
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 875, 2017
http://www.anovikov.ru/artikle/kacth_obr.htm
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-
http://www.managersystem.ru/geds-789-1.html
http://www.studfiles.ru/preview/5246785/page:7/#10
1. Ильенкова С. Д. Показатели качества образования [Електронний ресурс] / С. Д. Ильенкова. – Режим доступу до ресурсу: http:www.elitarium.ru/kachestvo-obrazovaniya-pokazatel-vypusknik-rynokrabota-sistema-znanie-prepodavatel-obuchayushchijsya-uchebnaya-programma.
2. Новиков А. Как оценивать качество образования [Електронний ресурс] / А. М. Новиков. – Режим доступу до ресурсу: http://www.anovikov.ru/artikle/kacth_obr.htm.
3. Закон України “Про вищу освіту” [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18/page3.
4. Концепція LLL. Взляд на современный менеджмент [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://www.managersystem.ru/geds-789-1.html.
5. Третьякова Н. Оценка качества работы преподавателя на основе методики многомерного анализа его деятельности / Н. В. Третьякова // Учёные записи университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2011. – № 11. – С. 151–155.
6. Горно-Алтайский государственный университет: Курс лекций по экономике образования [Електронний ресурс] / Горно-Алтайский государственный университет. – Режим доступу до ресурсу: http://www.studfiles.ru/preview/5246785/page:7/#10.
7. Драчук Ю. Якість вищої освіти й економічна конкурентноспроможність держав / Ю. Драчук, Л. Сав’юк, Є. Снітко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка “Педагогічні науки”. – 2016. – С. 114–125.
8. Драчук Ю. Прикладні аспекти розробки систем моніторингу якості вищої освіти / Ю. Драчук, Л. Сав’юк // Гуманітарний вісник ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний університет імені Григорія Сковороди”. – Додаток 1 до Вип. 37. – Т. III: Тематичний випуск: “Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору”. – К.: Гнозис, 2016. – С. 314–328.
9. Субетто А. И. Квалиметрия: малая энциклопедия / А. И. Субетто. – СПб.: ИПЦ СЗИУ – фил. РАНХиГС, 2015. – 244 с.
10. Субетто А. Системологические основы образовательных систем / А. И. Субетто. – М.: Исслед. центр пробл. качества подгот. Специалистов, 1994.. – Ч. 2. – 321 с.
1. Ilenkova S. D. Pokazateli kachestva obrazovaniia [Electronic resource], S. D. Ilenkova, Access mode: http:www.elitarium.ru/kachestvo-obrazovaniya-pokazatel-vypusknik-rynokrabota-sistema-znanie-prepodavatel-obuchayushchijsya-uchebnaya-programma.
2. Novikov A. Kak otsenivat kachestvo obrazovaniia [Electronic resource], A. M. Novikov, Access mode: http://www.anovikov.ru/artikle/kacth_obr.htm.
3. Zakon Ukrainy "Pro vyshchu osvitu" [Electronic resource], Access mode: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18/page3.
4. Kontseptsiia LLL. Vzliad na sovremennyi menedzhment [Electronic resource], Access mode: http://www.managersystem.ru/geds-789-1.html.
5. Tretiakova N. Otsenka kachestva raboty prepodavatelia na osnove metodiki mnohomernoho analiza eho deiatelnosti, N. V. Tretiakova, Uchenye zapisi universiteta im. P. F. Leshafta, 2011, No 11, P. 151–155.
6. Horno-Altaiskii hosudarstvennyi universitet: Kurs lektsii po ekonomike obrazovaniia [Electronic resource], Horno-Altaiskii hosudarstvennyi universitet, Access mode: http://www.studfiles.ru/preview/5246785/page:7/#10.
7. Drachuk Yu. Yakist vyshchoi osvity y ekonomichna konkurentnospromozhnist derzhav, Yu. Drachuk, L. Saviuk, Ye. Snitko, Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka "Pedahohichni nauky", 2016, P. 114–125.
8. Drachuk Yu. Prykladni aspekty rozrobky system monitorynhu yakosti vyshchoi osvity, Yu. Drachuk, L. Saviuk, Humanitarnyi visnyk DVNZ "Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody", Dodatok 1 do Iss. 37, T. III: Tematychnyi vypusk: "Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru", K., Hnozys, 2016, P. 314–328.
9. Subetto A. I. Kvalimetriia: malaia entsiklopediia, A. I. Subetto, SPb., IPTs SZIU – fil. RANKhiHS, 2015, 244 p.
10. Subetto A. Sistemolohicheskie osnovy obrazovatelnykh sistem, A. I. Subetto, M., Issled. tsentr probl. kachestva podhot. Spetsialistov, 1994., Ch. 2, 321 p.
 
Rights © Національний університет „Львівська політехніка“, 2017
© Драчук Ю. З., Заміховський Л. М., Сав’юк Л. О., 2017
 
Format 382-390
9
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки