Запис Детальніше

Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» у системі підвищення кваліфікації. Частина 1

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714101/
 
Title Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» у системі підвищення кваліфікації. Частина 1
Professional development of pedagogical, scientific and pedagogical workers and heads of educational institutions of the field of knowledge 01 "Education" in the system of professional development. Part 1
 
Creator Єрмоленко, А.Б.
Ілляхова, М.В.
Кравчинська, Т.С.
Левченко, В.В.
Мирошніченко, О.О.
Просіна, О.В.
Сидоренко, В.В.
Скрипник, М.І.
Фарухшина, Марина Шаміліївна
Швень, Я. Л.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Нова освітня реальність, зокрема цифровізація освіти й створення відкритого освітнього простору Нової української школи, вимагає модернізації змісту післядипломної педагогічної освіти і формування відповідного відкритого контенту, що передбачає ціннісне використання знань, розвиток ключових компетентностей сучасних фахівців, когнітивних здібностей і критичного розуму, їхню cоціальну інтеграцію і соціальну активність. Таке соціальне замовлення актуалізує необхідність підготовки фахівців, які відповідають викликам суспільства знань, здатних до безперервного інтелектуального, культурного і духовного розвитку впродовж життя шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти, орієнтовані на збереження, примноження й передачу гуманістичних суспільних цінностей.
В умовах післядипломної педагогічної освіти розбудова гнучкої, випереджувальної системи професійного розвитку фахівців передбачає розроблення й упровадження в систему підвищення кваліфікації багатоваріантних, різнорівневих, диверсифікованих за профілем освітньо-професійних програм відповідно до соціально-педагогічних запитів і особистісно-професійних потреб фахівців, що забезпечують їм свободу вибору місця, термінів, змісту навчання за індивідуальною освітньою траєкторією; створення гнучкого, конкурентного освітнього середовища; модернізацію змісту, форм, методів, технологій навчання відповідно до темпів застарівання й оновлення інформації, можливостей та особливостей, компетентнісного досвіду тощо.
З урахуванням інноваційних освітніх викликів, запитів замовників освітніх послуг і ключових стейкхолдерів науково-педагогічними працівниками кафедри філософії і освіти дорослих у межах науково-дослідної роботи «Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології» розроблено освітньо-професійні програми (ОПП) підвищення кваліфікації педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників закладів освіти.
Збірник ОПП складається із 2-х частин, що є взаємопов’язаними і взаємодоповнювальними в межах теми дослідження. У першій частині збірника вміщено ОПП для категорій слухачів, які проходять курси підвищення кваліфікації по кафедрі філософії і освіти дорослих ЦІППО, зокрема керівні, педагогічні та науково-педагогічні працівники закладів ППО; керівники, педагогічні працівники закладів позашкільної освіти; науково-педагогічні та педагогічні працівники університетів, академій, інститутів; керівні і педагогічні кадри коледжів, технікумів; працівники методичних служб.
У другій частині збірника розроблено ОПП для тематичних курсів підвищення кваліфікації, зокрема «Методична діяльність в умовах децентралізації освіти», «Організація освітнього середовища в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа», «Сучасні підходи в освіті дорослих», «Теоретичні і методичні аспекти розвитку фахової майстерності викладача», «Забезпечення якості освіти в контексті сучасних реформ», «Креативні практики в освіті та цифрові освітні тренди», «Арт-педагогіка в системі освіти дорослих».
Для педагогічних, науково-педагогічних працівників, керівників закладів освіти, працівників методичних служб, а також усіх, хто цікавиться питаннями модернізації вітчизняної системи післядипломної педагогічної освіти.
The new educational reality, in particular the digitalization of education and the creation of an open educational space for the New Ukrainian School, requires the modernization of the content of postgraduate pedagogical education and the formation of appropriate open content, which involves the valuable use of knowledge, the development of key competences of modern specialists, cognitive abilities and critical thinking, their social integration and social activity. Such a social order emphasizes the need for training specialists who meet the challenges of a society of knowledge capable of continuous intellectual, cultural and spiritual development throughout their lives through formal, informal and informal education, focused on the preservation, multiplication and transfer of humanistic social values.
In postgraduate pedagogical education, the development of a flexible, forward-looking professional development system involves the development and implementation of multivariate, multilevel, diversified educational-professional programs in accordance with socio-pedagogical inquiries and the personal and professional needs of specialists that provide them with freedom of choice in the system of raising qualifications. place, terms, content of training on an individual educational trajectory; creation of a flexible, competitive educational environment; modernization of content, forms, methods, learning technologies in accordance with the aging and updating of information, opportunities and features, competency experience, etc.
Taking into account innovative educational challenges, inquiries of the customers of educational services and key stakeholders by the scientific and pedagogical staff of the Department of Philosophy and Adult Education within the framework of the research work "Professional development of specialists in the system of adult education: history, theory, technologies", educational-professional programs (OPP ) improvement of qualification of pedagogical, scientific and pedagogical workers and heads of educational institutions.
The collection of OPP consists of 2 parts that are interrelated and complementary within the scope of the research topic. In the first part of the collection there is an OSP for the categories of students who are undergoing advanced training courses at the Department of Philosophy and Education of Adults, in particular, the educational, pedagogical and scientific-pedagogical staff of the air defense institutions; heads, pedagogical workers of institutions of extracurricular education; scientific and pedagogical and pedagogical workers of universities, academies, institutes; leading and pedagogical staff of colleges, technical schools; workers of methodical services.
In the second part of the collection, the OPP was developed for the thematic courses of advanced training, in particular "Methodological activity in the conditions of the decentralization of education", "Organization of the educational environment in the context of the Concept" New Ukrainian School "," Modern approaches in adult education "," Theoretical and methodological aspects of development " Professional Skills of the Teacher "," Providing Education Quality in the Context of Modern Reforms "," Creative Practices in Education and Digital Educational Trends "," Art Pedagogy in the Adult Education System ".
For pedagogical, scientific and pedagogical workers, heads of educational institutions, staff of methodical services, as well as all those who are interested in modernization of the national system of postgraduate pedagogical education.
 
Publisher Агроосвіта
 
Date 2019
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714101/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%8C%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%20%D0%A7.%201.pdf
- Єрмоленко, А.Б., Ілляхова, М.В., Кравчинська, Т.С., Левченко, В.В., Мирошніченко, О.О., Просіна, О.В., Сидоренко, В.В., Скрипник, М.І., Фарухшина, Марина Шаміліївна and Швень, Я. Л. (2019) Professional development of pedagogical, scientific and pedagogical workers and heads of educational institutions of the field of knowledge 01 "Education" in the system of professional development. Part 1 [Teaching Resource]