Запис Детальніше

Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713920/
http://virtus.conference-ukraine.com.ua/Journal25.pdf
 
Title Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури
Peculiar Features of Assessing Students’ Educational Achievements in Ukrainian Literature
 
Creator Уліщенко, Віолетта Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
82 Literature
 
Description Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури Анотація. Сучасний процес навчання української літератури в школі потребує оновлення прийомів оцінювання навчальних досягнень учнівчитачів, надання уваги мотивації школярів до самоосвіти, особистісного зростання й самореалізації. Метою статті є аналіз наявних підходів до оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури, виявлення протиріч і висвітлення низки ефективних видів роботи і методичних прийомів, що відповідають емоційно-ціннісному критерію сприйняття художніх текстів. Висновки: Якісно організоване оцінювання навчальних досягнень учнів-читачів суттєво підвищує рівень мотивації особистості до самореалізації через дію. Оцінювання, що виконує навчальну, розвивальну і прогностичну функції, сприяє консолідації зусиль усіх суб’єктів навчання задля висвітлення, обговорення найрізноманітніших аспектів читацької рецепції учнів. Серед прийомів поточного оцінювання подальшого дослідження потребує самооцінювання та взаємооцінювання, оскільки вони відповідають концепції демократизації навчання, підвищення рівня самоорганізації кожного учня. При обранні видів тематичного оцінювання слід орієнтуватися зокрема на візуальносмислову презентацію (основна школа) та есе (переважно старша школа), які показали свою високу ефективність.
The up-to-date process of learning Ukrainian literature at school requires updating methods of assessing of students’ educational achievements, paying attention to schoolchildren’s motivation for self-education, personal growth and self-realization. Purpose of the article consists in analysis of existing methods of assessing students’ educational achievements in Ukrainian literature as well as in detection of contradictions and interpretation of some effective types and techniques corresponding to emotional and axiological criterion of literary text perception. Conclusions: Qualitatively organized evaluation of students’ educational achievements significantly increases the level of personality’s motivation for self-realization through action. Evaluation performs educational, developmental and prognostic functions and so it helps to consolidate efforts of all subjects of the educational process for interpretation and discussion of all aspects of readers’ reception typical for students. Techniques of current evaluation requiring further investigation include such techniques as self-evaluation and mutual evaluation which correspond to the concept of educational process democratization and increasing the self-organization level of each student. When choosing kinds of thematic evaluation, it should be taken into account that the greatest effectiveness belongs to visual and semantic presentation (primary school) and essay (mainly senior school). Key words: competence-based, evaluation of educational achievements, current evaluation, thematic evaluation, motivation, self-evaluation, mutual evaluation, opponent students, visual and semantic presentation, essay.
 
Publisher Center of Modern Pedagogy "Learning Without Boarders" (Canada)
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713920/1/%D0%A3%D0%BB%D1%96%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92._%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%8F%D0%B3%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%8C%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2-converted.pdf
- Уліщенко, Віолетта Валентинівна (2018) Peculiar Features of Assessing Students’ Educational Achievements in Ukrainian Literature Virtus, 25. pp. 137-141. ISSN 2410-4388 (Print); ISSN 2415-3133 (Online)