Формування політехнічного складника предметної компетентності учнів засобами підручника з фізики
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/713990/
http://ipvid.org.ua/products/2015/article2.php |
|
Title |
Формування політехнічного складника предметної компетентності учнів засобами підручника з фізики
The formation of the polytechnic component of the subject competence of students in physics textbooks Формирование политехнического компонента предметной компетентности учащихся посредством учебника физики |
|
Creator |
Сіпій, Володимир Володимирович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 53 Physics |
|
Description |
У статті розглядаються науково-методична проблема використання можливостей підручника фізики для формування політехнічного складника предметної компетентності учнів з фізики. Доводиться, що саме практико-орієнтовані завдання сприяють формуванню компетентності школяра.
the formation of the Polytechnic component of subject competence in physics. Have that practice-oriented tasks contribute to the formation of competence of the student. Based on the position competence approach believe that an important component of subject competence in physics Polytechnic its components. Technology serving man, makes her life, became an integral part of culture. A possible effective means forming a component of subject competence Polytechnic physics is physics textbook. So physics textbook is an important tool for structuring component Polytechnic subject expertise in physics, for this it contains rich illustrative material, content rich text paragraphs polytechnic knowledge. The system provides tutorial exercises formation polytechnic skills, which include graphics, computing, measurable, research, diagnostic, design, modeling, workplace organization assembly drawings, diagrams and more. This ensures the development of students of polytechnic component subject competence in physics the following components: value orientation; polytechnic knowledge; polytechnic skills; practical experience; Polytechnic significant personality. В статье рассматриваются научно-методическая проблема использования возможностей учебника физики для формирования политехнического компонента предметной компетентности по физике. Приходится, что именно практико-ориентированные задания способствуют формированию компетентности школьника. Исходя из позиций компетентностного подхода, считаем, что важной составляющей предметной компетентности учащихся по физике является политехническая составляющая. Система упражнений представлена в учебнике должна обеспечивать формирование политехнических умений, к которым относят графические, вычислительные, измеримые, исследовательские, диагностические, конструкторские, контроля и самоконтроля, моделирования, организации рабочего места, составление чертежей, схем и т.п. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/713990/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%202015%20%D0%A1%D1%96%D0%BF%D1%96%D0%B9.pdf
- Сіпій, Володимир Володимирович (orcid.org/0000-0003-4825-1426 <http://orcid.org/0000-0003-4825-1426>) (2015) The formation of the polytechnic component of the subject competence of students in physics textbooks Проблеми сучасного підручника, 2 (15). pp. 270-276. ISSN 978-966-544-404-5 |
|