Раціоналізація змісту чинної навчальної програми з англійської мови для основної школи: мовний аспект
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714084/
http://ipvid.org.ua/products/2016_2/article.php |
|
Title |
Раціоналізація змісту чинної навчальної програми з англійської мови для основної школи: мовний аспект
Improvement of Foreign Language Curriculum for Secondary School: Linguistic Aspect |
|
Creator |
Пасічник, Олександр Сергійович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
Нині окреслилася чітка тенденція до розвантаження навчальних програм з ряду шкільних предметів. У зв’язку з цим автор висловлює окремі міркування щодо удосконалення змісту шкільної програми з англійської мови для основної школи. Основна увага звернена на особливості опису та послідовності пред’явлення граматичного матеріалу як засобу, що значно детермінує мовленнєву діяльність учнів. Серед основних недоліків чинної навчальної програми для основної школи автор визначає: 1) порушення послідовності пред’явлення мовного матеріалу; 2) нечіткість формулювання окремих програмових положень.
Curriculum is a document that represents the overall content of a particular course. It determines qualitative and quantitative aspects of the course as well as sequencing of material. Curriculum should comply with the principle of consistency, and be based on students’ intellectual abilities. Within the framework of the article the author analyzes English language curriculum for secondary school in Ukraine with special emphasis on approaches to representing grammatical material. Grammar is deemed as a component that defines students’ communicative skills. In the process of research the author contrasted the Ukrainian English language curriculum with CERF as well as numerous popular FL textbooks. The obtained data made it possible to suggest a set of recommendations for improving FL curriculum in Ukraine (grammatical aspect). According to the obtained results the author deems the 5th form as a period to concentrate on systematization of material that was learned in primary school, whereas the 6th form is more appropriate for introducing new grammatical material. Communicative value of grammatical material and students’ intellectual ability to learn and apply it to practice should be the core principles in the process of materials selection for each year of study. Moreover, curriculum developers should avoid vague statements in this document, otherwise this will cause inconveniences for textbook authors, teachers and in the process of monitoring academic performance of students. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714084/1/%21Pasichnyk_Rational_Curriculum_FL_2017.pdf
- Пасічник, Олександр Сергійович (orcid.org/0000-0002-0665-2099 <http://orcid.org/0000-0002-0665-2099>) (2016) Improvement of Foreign Language Curriculum for Secondary School: Linguistic Aspect Проблеми сучасного підручника (17). pp. 329-341. ISSN 2411-1309 |
|