Educational reform in the EU countries and Ukraine: historical background, current issues and future prospect
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/714123/
http://pps.udpu.edu.ua/article/view/153407/152873 |
|
Title |
Educational reform in the EU countries and Ukraine: historical background, current issues and future prospect
Освітні реформи у країнах Європейського Союзу та України: історія, виклики сучасності та майбутні перспективи |
|
Creator |
Dzhurylo, A.P.
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
The article deals with the historical background, current issues and future challenges of educational reform in the countries of the European Union. It has been shown that the educational policy of the last century was aimed at increasing the length of compulsory secondary education to 18 years, early engagement of children in primary education and increasing its duration. The issue of decentralization as an educational trend in all European countries since the 1920s has been raised. The author analyses educational policy of the EU at the present stage, which is aimed at forming in European schools the necessary skills for their successful selfrealization in society, including digital skills for future jobs, and the overcoming of gender differences in mathematics and sciences starting from school level. In the EU's current educational policy the following priority areas can be identified: all pupils should gain the competences they need; every pupil should benefit from high-quality learning, including migrant children; early childhood education and care should be more widely available, support for learners with special needs must be improved within mainstream schooling and reduction of early school leaving; teachers, school leaders, and educators should receive more support, including career-long professional learning opportunities; quality assurance should be further developed to ensure a more effective, equitable and efficient governance of school education and to facilitate learner mobility. The issue concerning creating a European education area by 2025 is revealed. The European vector of Ukraine’s development has been analysed, which has been considered as a priority since the proclamation of independence and confirmation of the Association Agreement between Ukraine and the European Union. У статті розглядаються історичні передумови, актуальні питання та майбутні проблеми реформування освіти в країнах Європейського Союзу. З'ясовано, що освітня політика минулого століття була спрямована на збільшення тривалості обов'язкової середньої освіти до 18 років, раннє залучення дітей до початкової освіти та збільшення її тривалості. Автором проаналізовано освітню політику ЄС на сучасному етапі, що спрямована на формування в європейських школярів необхідних навичок для їх успішної самореалізації в суспільстві, у тому числі цифрових навичок для майбутньої професійної реалізації, а також подолання гендерних відмінностей у математиці та природничих науках, починаючи зі шкільного рівня. У поточній освітній політиці ЄС можна виділити наступні пріоритетні сфери: всі учні повинні набути необхідних компетентностей; кожен учень повинен мати право на якісну освіту, включаючи дітей-мігрантів; освіта та навчання в ранньому дитинстві повинні бути більш широко доступними, підтримка учнів з особливими потребами повинна бути покращена в рамках загальноосвітнього навчання; вчителі, керівники шкіл і педагоги повинні отримувати більше підтримки, включаючи професійні можливості для навчання на професійному рівні; забезпечення якості повинно бути розроблено для забезпечення більш ефективного, рівноправного та ефективного управління шкільною освітою та сприяння мобільності учнів. Висвітлено питання створення європейського освітнього простору до 2025 року. Проаналізовано європейський вектор розвитку України, який розглядався як пріоритет після проголошення незалежності та підтвердження Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. |
|
Publisher |
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University |
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/714123/1/Dzhurylo_Educational%20Reform%20in%20the%20EU%20Countris%20and%20Ukraine.pdf
- Dzhurylo, A.P. (orcid.org/0000-0002-5129-6724 <http://orcid.org/0000-0002-5129-6724>) (2018) Educational reform in the EU countries and Ukraine: historical background, current issues and future prospect Studies in Comparative Education, 2. pp. 16-22. ISSN 2306-5532 |
|