Запис Детальніше

Використання дидактичних наочних засобів підручників географії України з метою виконання практичних робіт та в процесі краєзнавчої діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713974/
http://ipvid.org.ua/products/2016_1/article.php
 
Title Використання дидактичних наочних засобів підручників географії України з метою виконання практичних робіт та в процесі краєзнавчої діяльності
Использование дидактических наглядных средств учебников географии Украины сцелью выполнения практических работ и впроцессе краеведческой деятельности
The use of didactic visual tools in a textbook on geography of Ukraine for the practical training local history activities
 
Creator Побидайло, Наталія Григорівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
902/908 Archaeology. Prehistory. Cultural remains. Area studies
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті розглянуто використання дидактичних наочних засобів в процесі вивчення фізичної географії України. Однією з основних функцій засобів навчання є забезпечення наочності в ході засвоєння знань. Тому наочність слід використовувати в процесі вивчення географії України, як: під час вивчення нового матеріалу, при виконанні практичних робіт, та поглиблені і закріпленні вивченого матеріалу. В даній статті розглянуто найбільш використовувані види наочності, які дозволяють вчителю створити повний образ досліджуваних об'єктів і явищ, а саме; навчальна географічна карта, таблиці, схеми, графіки, діаграми, картодіаграми, роздатковий додатковий матеріал, географічні спостереження за допомогою яких безпосередньо реалізується принцип наочності.
В статье рассмотрено использование наглядных средств в процессе изучения физической географии Украины. Одной из основных функций средств обучения является обеспечение наглядности в ходе усвоения знаний. Поэтому в процессе изучения курса физической географии Украины наглядность следует использовать: при изучении нового материала, при выполнении практических работ, и углубленные и закреплении изученного материала. Рассмотрены наиболее используемые виды наглядности, которые позволяют учителю создать полный образ изучаемых объектов и явлений, а именно; учебная географическая карта, таблицы, схемы, графики, диаграммы, картодиаграммы, раздаточный дополнительный материал, географические наблюдения с помощью которых непосредственно реализуется принцип наглядности.
The article covers the use of visual teaching tools in the study of physical geography of Ukraine. One of the main functions of learning tools is to ensure clarity in learning. It is of common knowledge that the process of learning takes the formula "from the living vision to abstract thinking and practice." That is, it is the basis of the visualization principle. In the process of using various visualization means, one kind of them supplements another one and therefore, it is combined with the story of the teacher and the textbook; as a result, it ensures a high level of learning. One of the main functions of learning tools is to ensure visualization in the learning process. Therefore, visibility should be applied in the learning of geography of Ukraine, both in the study of the new material in practice, and the in-depth acquisition and the consolidation of the studied material. In this article, the most wide-spread types of vizualization that allow teachers to create a complete image of the objects and phenomena are curriculum maps, tables, charts, graphs, diagrams, map diagrams, distributed additional material, geographical observation which directly implements the principle of vizualization. The main requirements of working with visual learning tools are the following: 1) work with visual teaching tools, which should be combined with different applicable textbooks and maps; 2) ensure not only productive but also creative nature of the cognitive pupils' activity learning of pupils; 3) visual aids must be applied at various stages of training; both in the study of the new material, and in its consolidation and generalization; 4) stimulate pupils' cognitive interest.
In the 8th grade, the pupils are able to work with visualization independently without any help of a teacher; however, the material that students need to learn must become more and more complicated. We consider an example of the vizualization means application at the lesson on the "Types of air masses and atmospheric circulation in the territory of Ukraine."
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713974/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F%20%D0%9F%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE%20%D0%9D.%D0%93..pdf
- Побидайло, Наталія Григорівна (2016) The use of didactic visual tools in a textbook on geography of Ukraine for the practical training local history activities Проблеми сучасного підручника (16). pp. 329-338. ISSN 2411-1309