Запис Детальніше

Деякі особливості підручника з географії для поглибленого вивчення у 8-му класі ЗНЗ у розрізі сучасних тенденцій розвитку шкільної географічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/713975/
http://ipvid.org.ua/products/2017_2/article.php
 
Title Деякі особливості підручника з географії для поглибленого вивчення у 8-му класі ЗНЗ у розрізі сучасних тенденцій розвитку шкільної географічної освіти
Some features of the syllabus textbook for in-depth study in the 8th grade of the HEI in the context of contemporary trends in the development of school geographic education
 
Creator Надтока, Віктор Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті акцентується увага, зважаючи на зміни у відповідних програмах та стандартах, на актуальності підручника для поглибленого вивчення з географії України для 8-го класу,
виокремлено пріоритетні функції та вплив їх на структуру зазначеного підручника. Профільний блок за напрямком географія та економіка у старшій школі потребує
поглибленої підготовки учнів за відповідним вектором у восьмому та дев‘ятому класах. Окрім виділеного часу та відповідних навчальних програм для поглибленого вивчення
географії у 8-му та 9-му класах, для ефективної їх реалізації педагогічній громадськості потрібне методичне та дидактичне забезпечення, що насамперед повинно бути зреалізоване у підручнику з географії для поглибленого вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах.
In the article, attention is paid to the changes in the relevant programs and standards, the relevance of the geography textbook for in-depth study for the 8th form, and highlights the priority functions and their impact on the structure of this textbook. A profile block in the direction of geography and economics in high school requires in-depth
training of students on corresponding vector in the eighth and ninth forms. In addition to the time allocated and the corresponding training programs for in-depth study of geography in the 8th and 9th forms, the pedagogical community needs methodological and didactic support for the effective implementation of them, which firstly should be implemented in a geography textbook for in-depth
study in general education establishments. In the modern period of modernization and reformational changes in school geographic education, curricula and textbooks of this type must be formed on the basis of the principle of integrity, that is to orientate on interdependent and interrelated geographic courses. First of all, courses in in-depth study of geography in the 8th and 9th forms should prepare
pupils for the mastering of geographic-economic courses of profile level in high school: both in the content and methodological aspects. The modern development of the information environment, the amount of information, most of
which has a geographic accent and can be used for educational purposes, functions such as: organizational,
coordinating, procedural and motivational in the textbook for in-depth study of geography in the 8th form should to form a functional core, through the isolation of the appropriate toolkit.Then the informational function of the textbook, especially for in-depth study of geography, can be realized at the expense of the toolkit of the functional nucleus.On the other hand, it can not reduce the role of other functions of the textbook, especially the information one - it must be transformed, modified.Due to the growing number of educational content, it is not enough for the textbook of this type to be only a means of fixing a part of
social experience - it must structure the material forming a general idea of the essence of individual units.Then the deep mastering of a particular block should be carried out at the expense of a qualitatively executed toolkit of the functional core.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/713975/1/5eebf95269fad92977f9a4522c03f194.pdf
- Надтока, Віктор Олександрович (2017) Some features of the syllabus textbook for in-depth study in the 8th grade of the HEI in the context of contemporary trends in the development of school geographic education Problems of the modern textbook (19). pp. 191-202. ISSN 978-966-544-404-5