Запис Детальніше

Особенности реализации педагогических технологий профильного обучения

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714082/
 
Title Особенности реализации педагогических технологий профильного обучения
Особливості реалізації педагогічних технологій профільного навчання
Features of the realization of pedagogical technologies of profile education
 
Creator Васьківська, Галина Олексіївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статье рассматривается проблема применения педагогических технологий профильного обучения. Автор характеризует профильное обучение как многостороннее комплексное средство повышения качества, эффективности и доступности общего среднего образования, которое позволяет за счет изменений в структуре, содержании, организации образовательного процесса максимально учитывать интересы, склонности и способности учащихся, создавать возможности для ориентации образования старшеклассников в соответствии с их профессиональными интересами и намерениями продолжать образование. Представлены результаты опроса учителей о предпочтении методов обучения, указано на трудности их применения. Проанализировано наиболее распространенные формы, которые используются при реализации технологий профильного обучения. Обосновывается, что успешность профильного обучения зависит от особенностей задействованных технологий, которые направляются на решение целого комплекса дидактических задач: усвоения и закрепления полученных знаний, формирования умений применять их на практике, анализ и обобщение фактов, принятия и обоснования решений, аргументированная защита своих позиций в дискуссиях. Качественное усвоение знаний и формирование компетентностей требует, чтобы задачи учебной деятельности соответствовали познавательным потребностям и интересам учащихся.
У статті розглядається проблема застосування педагогічних технологій профільного навчання. Автор характеризує профільне навчання як багатосторонній комплексний засіб підвищення якості, ефективності та доступності загальної середньої освіти, яка дає змогу за рахунок змін в структурі, змісті, організації освітнього процесу максимально враховувати інтереси, схильності і здібності учнів, створювати можливості для орієнтації освіти старшокласників відповідно до їх професійних інтересів і намірів продовжувати освіту. Представлено результати опитування вчителів про перевагу методів навчання, вказано на труднощі їх застосування. Проаналізовано найпоширеніші форми, які використовуються при реалізації технологій профільного навчання. Обґрунтовується, що успішність профільного навчання залежить від особливостей задіяних технологій, які спрямовуються на вирішення комплексу дидактичних завдань: засвоєння і закріплення здобутих знань, формування умінь застосовувати їх на практиці, аналіз і узагальнення фактів, прийняття та обґрунтування рішень, аргументований захист своїх позицій в дискусіях. Якісне засвоєння знань і формування компетентностей вимагає, щоб завдання навчальної діяльності відповідали пізнавальним потребам та інтересам учнів.
The article discusses the use of teaching technologies in profile education. The author describes vocational training as a multilateral comprehensive means of improving the quality, effectiveness and accessibility of General secondary education, which allows due to changes in the structure, content, organization of the educational process to take into account the interests, aptitudes and abilities of students, create opportunities for the education of pupils in accordance with their professional interests and intentions concerning continuing education. The article presents the results of a survey of teachers about preferred learning methods, are mentioned in the difficulties of their use. Analyzed the most common forms that are used in the implementation of technologies specialized education. The article explains that the success of specialized courses depends on the characteristics of the involved technologies that are directed at the whole set of didactic objectives: learning and consolidation of acquired knowledge and skills to apply them in practice, analysis and synthesis of facts, making and justifying decisions, reasoned defense of their positions in the discussions. Qualitative mastering of knowledge and formation of competencies requires that the objectives of the training activities consistent with the educational needs and interests of students.
 
Publisher «Научен хронограф» ЕООД
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714082/1/VHO_BSR-2018-1.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>) (2018) Features of the realization of pedagogical technologies of profile education Балканско научно обозрение, 1. pp. 76-79. ISSN 2603-4867