Запис Детальніше

Інтерактивні методи навчання іноземної мови як засіб оволодіння змістом елективного курсу старшокласниками

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714180/
http://uej.undip.org.ua/products/2016/article1.php
 
Title Інтерактивні методи навчання іноземної мови як засіб оволодіння змістом елективного курсу старшокласниками
Interactive methods of teaching foreign language as a means of mastering elective course’s content by upper school students
 
Creator Polonska, T.K.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article represents the problem on implementation of interactive methods into the process of teaching foreign languages at secondary school on the whole, and mastering the content of foreign elective courses by the students of 10th and 11thforms in particular. Introduction of elective courses in practice of upper secondary school diversifies, extends and deepens content of school foreign education due to new facilities and technologies, assists its adaptation to the European standards.
The important role in successful realization of elective courses content in teaching foreign languages at upper secondary school belongs to the interactive methods. Introduction of teaching interactive methods is one of the major directions for improvement of students training in modern school and the obligatory condition for effective realization of competitive approach. Formation of competences, marked in the State standard of basic and universal secondary education, envisages application of new technologies and forms for realization of educational work.
The use of interactive methods in teaching foreign languages at modern secondary school is based on the development of subject-subject relations of a teacher and students, where a student is the basic value of educational process. The major role of the interactive teacher is a role of a facilitator, a manager, an independent participant, a researcher and a learner.
We define the notions of “methods of teaching” and “interactive teaching”, presents a survey of some modern interactive methods in teaching foreign languages which are the most adequate to the aims and objectives of modern foreign education a tupper secondary school in the process of mastering the content of elective courses by the students of 10–11th forms. The choice of these methods was determined by their accordance with the following pedagogic concepts: communicative approach; problem-solving approach; student-centered approach.
Thus, the most workable interactive methods, in our opinion, are: cooperative learning, project method, cinquain and mind map.
Упровадження елективних курсів у практику старшої школи урізноманітнює, розширює і поглиблює зміст шкільної іншомовної освіти новими засобами і технологіями їх використання, сприяє її адаптації до європейських стандартів. Важлива роль в успішній реалізації змісту елективних курсів з іноземних мов у старшій школі належить інтерактивним методам навчання. Інтерактивні методи спонукають школярів до отримання знань, розвивають їхній інтелектуальний потенціал, унаслідок чого в них формуються навички й уміння логічно та образно мислити, з’являється здатність аналізувати, порівнювати, узагальнювати, висловлювати своє ставлення до певних об’єктів, давати оцінку предметам і явищам, що вивчаються.У статті аналізуються сучасні інтерактивні методи навчання іноземних мов, розкривається роль і сутність окремих з них (навчання у співпраці, метод проектів, сінквейн, інтелект-карта), які, на думку автора, є найбільш адекватні цілям і завданням сучасної іншомовної освіти у старшій школі у процесі оволодіння змістом елективних курсів. Окрім того, називаються інші інтерактивні методи, які будуть досліджуватись автором у подальшому.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714180/1/Polonska_UPZh_2016_N2.pdf
- Polonska, T.K. (2016) Interactive methods of teaching foreign language as a means of mastering elective course’s content by upper school students Український педагогічний журнал, 2. pp. 75-81. ISSN 2411-1317