Запис Детальніше

Розбудова методичного апарату шкільних підручників у вітчизняному дослідницькому полі модерної доби

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/714214/
http://ipvid.org.ua/products/2015/article1.php
 
Title Розбудова методичного апарату шкільних підручників у вітчизняному дослідницькому полі модерної доби
Development of textbooks analytical tools in the homeland research area of modern era
 
Creator Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті автор розкриває питання розбудови методичного апарату вітчизняних шкільних підручників на межі ХІХ–ХХ століть. Цей процес розглянуто в контексті протиріччя, пов’язаного з домінуючою наприкінці ХІХ ст. консервативною традиційною методикою, в якій переважало заучування навчального матеріалу, і зрушеннями у соціальному замовленні щодо рівнів підготовки випускника школи. У центрі уваги дослідження – формування методичних засад підручникотворення модерної доби. Висвітлено внесок вітчизняних науковців у розробку теорії підручника та участь вчителів в апробації здобутків тогочасної методичної думки. Доведено, що розробка підручників здійснювалася з позицій утвердження диференційованих підходів до навчання школярів. Домінуючою формою диференціації у підручникотворенні зазначеного періоду була зовнішня (бралися до уваги вікова категорія учнів, типи шкіл, їхня профілізація тощо). Водночас у підручниках модерної доби започатковувалася й внутрішня диференціація орієнтована на організацію навчальної роботи з учнями різних рівнів підготовки. З’ясовано, що на початку ХХ ст. у методичному апараті підручників автори стали більше приділяти уваги логічному опрацюванню навчального матеріалу, формуванню у школярів системних знань, які ґрунтувалися не лише на запам’ятовуванні, а й осмисленні та самостійному використанні раніше засвоєної інформації.
In the article, the issues on the development of the national analytical tools of textbooks on the verge of XIX–XX centuries are covered. This process is considered in the context of the contradictions associated with the controversies between the conservative traditional methods which dominated learning and teaching material in the end of the XIX century and the changes in the social order on the levels of training the graduates. The focus of the study is the formation of the methodological principles of a modern textbook. The contribution of homeland scientists in the development of the theory of creating a textbook and the teachers involved in piloting the methodological achievements of a contemporary thought is demonstrated. It was proved that the development of textbooks ensured the implementation of the differentiated approaches to teaching students. In the studied period, the dominant form of differentiation in creating textbooks became more external (the students’ age group, the types of schools, their orientation, etc. were taken into account). At the same time, in the modern period, in the textbooks, the internal differentiation which was focused on the organization of educational work with the students of different training levels riginated. It was found that at the beginning of the twentieth century, in the textbooks methodological apparatus, the authors paid more attention to the logical elaboration of the training material, the formation of the students’ knowledge system which was not only based on memorization, but also on understanding and independent use of the previously learned information.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/714214/1/%D0%B3%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BD4.pdf
- Гупан, Нестор Миколайович (2015) Development of textbooks analytical tools in the homeland research area of modern era Проблеми сучасного підручника, 1 (15). pp. 167-177. ISSN 2411-1309