Запис Детальніше

Стратегії навчання іншомовного читання учнів молодшого шкільного віку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710533/
 
Title Стратегії навчання іншомовного читання учнів молодшого шкільного віку
Learning strategies for teaching foreign language reading to pupils of the young school age
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description У статті розкрито поняття і сутність навчальних стратегій у процесі оволодіння учнями читанням другою або іноземною мовою на різних ступенях навчання, зокрема у початковій школі. Розглянуто різні підходи до трактування концептів «навчальні стратегії» і «стратегії навчання іншомовного читання» у науковій та словниковій літературі. Визначено й охарактеризовано окремі стратегії оволодіння іншомовним читанням учнями молодшого шкільного віку, які, на наш погляд, є ефективними і доцільними для використання у вітчизняній початковій школі. Значну увагу приділено характеристиці стратегій, які доцільно використовувати для навчання школярів різних видів читання, а також для поетапної роботи з текстом.
The article is devoted to the problem of teaching a foreign language to primary schoolchildren through learning strategies. One of the main communicative skills of 1–4 grades pupils is the ability to read and understand authentic texts of various genres and types with different levels of understanding its meaning, considering them as a source of diverse information and as a means of mastering it. The traditional method of teaching reading in a foreign language is aimed at mastering pupils with different types of reading. In our time, there is an urgent need for scientists and practitioners to reconsider the approaches to teaching foreign language reading of primary school pupils taking into account the peculiarities of the modern information society. The task of a foreign language teacher is to teach a pupil of junior school age to freely navigate in text information, independently set the goal of reading, choose the ways to achieve it, redefine the text in personally meaningful meanings.
Significant assistance in organizing the work of schoolchildren with foreign language text can provide various educational reading strategies developed by foreign scientists. The author examines a variety of approaches to the interpretation of the concepts “learning strategies” and “strategies for teaching foreign-language reading” in the scientific and vocabulary literature. Some strategies for mastering foreign-language reading by primary-school pupils have been identified and characterized, which, in our opinion, are effective and appropriate for use in the domestic primary school (for instance, ÜFLAZ, SQ3R, Smart-7, etc.). Considerable attention is also paid to the characterization of learning strategies used to teach schoolchildren to different types of reading, as well as for step-by-step work with the text.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710533/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A3%D0%9F%D0%96.pdf
- Полонська, Тамара Костянтинівна (2018) Learning strategies for teaching foreign language reading to pupils of the young school age Український педагогічний журнал, 1. pp. 85-92. ISSN 2411-1317