Запис Детальніше

Використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710765/
 
Title Використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів
The use of web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence
Использование web-ориентированных и мультимедийных технологий в формировании социальной компетентности младших школьников
 
Creator Коваленко, В.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.10 «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті» (01 «Освіта / Педагогіка»). – Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, 2018.
Зміст анотації. У дисертації досліджено проблему формування соціальної компетентності молодших школярів в педагогічній теорії та практиці. Здійснено аналіз основних понять дослідження, уточнено поняття «соціальна компетентність молодших школярів». Визначено особливості формування соціальної компетентності молодших школярів у сучасному інформаційному просторі, розглянуто соціальну компетентність як одну з ключових компетентностей молодших школярів. Досліджено проблему підготовки педагогічних працівників (закордонний і вітчизняний досвід) до використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у початковій школі, розглянуто дисертаційні дослідження у цьому напрямі.
Описано загальну методику дослідження проблеми. Досліджено сучасний стан застосування web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів. Визначено web-орієнтовані і мультимедійні технології, що доцільно застосовувати для формування соціальної компетентності молодших школярів. Проаналізовано та уточнено складники та рівні сформованості соціальної компетентності молодших школярів. Обґрунтовано та розроблено модель використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у процесі формування соціальної компетентності молодших школярів та модель розвитку компетентності педагогічних працівників з окресленого питання.
Охарактеризовано основні компоненти методики використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів. Описано авторський електронний освітній ресурс, що створено для допомоги педагогічним працівникам і батькам у формуванні соціальної компетентності молодших школярів. Розроблено рекомендації для педагогічних працівників і батьків щодо використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів.
Описано загальну схему експериментальної роботи її організацію і перебіг, наведено отримані результати, здійснено їх узагальнення та інтерпретацію. Для підтвердження достовірності результатів експериментальних досліджень було застосовано методи математичної статистики, зокрема, критерій Фішера.
Вперше: теоретично обґрунтовано та розроблено модель використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у процесі формування соціальної компетентності молодших школярів; модель розвитку компетентності педагогічних працівників з використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; критерії (ціннісно-мотиваційний; організаційно-діяльнісний; оціночно-рефлексивний), показники та рівні розвитку компетентності педагогічних працівників з використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; уточнено: поняття «соціальна компетентність молодших школярів» як підтверджена здатність особистості, що виявляється у відкритості до суспільства, у дотриманні навичок соціальної поведінки, готовності до сприймання соціально спрямованих інформаційних повідомлень, відповідальності перед іншими за свої вчинки та вміння вибудовувати свою поведінку в середовищі поєднаної реальності (реальному і віртуальному) у відповідності до соціальних норм і суспільних цінностей, в частині, що стосується використання ІКТ молодшими школярами; дістали подальший розвиток теорія та практика розроблення і використання інформаційно-комунікаційних технологій у відкритій освіті: мультимедійні технології, ресурси глобальних інформаційних мереж; методика використання інформаційних і комунікаційних засобів у позаурочній діяльності.
Практичне значення одержаних результатів: розроблено методику використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; розроблено та здійснено наповнення web-сайту (http://www.teach-help.com.ua) для педагогічних працівників і батьків як засобу формування соціальної компетентності молодших школярів; розроблено навчально-методичні матеріали (комплекс тренінгових занять «Весела подорож») для формування соціальної компетентності молодших школярів із використанням web-орієнтованих і мультимедійних технологій; розроблено навчально-методичні матеріали (тренінгові заняття, майстер-класи) для педагогічних працівників щодо особливостей використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; укладено посібник для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) щодо використання web-орієнтованих і мультимедійних технологій у формуванні соціальної компетентності молодших школярів.
Теоретичні та практичні результати дослідження можуть бути використані: для підготовки та підвищенні кваліфікації педагогічних працівників (вчителів початкових класів, соціальних педагогів, практичних психологів), для розроблення інформаційно-методичного забезпечення соціально-педагогічної та виховної роботи в умовах початкової школи, у створенні власних web-сайтів навчально-виховного призначення.
Qualifying scientific paper of manuscript copyright. The thesis for a Candidate Degree in pedagogical sciences (Philosophy Doctor) on speciality 13.00.10 «Information and Communication Technologies in Education» (011 – Educational, Pedagogical Sciences) – Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv, 2018.
Summary content. The thesis is devoted to the problem of development of social competence of primary school children’s social competence in pedagogical theory and practice. The analysis of the basic research concepts is done, the concept «primary school children’s social competence» is specified. The peculiarities of developing primary school children’s social competence in the modern information space are determined, social competence as one of the key competences of primary school children is considered. The issue of pedagogical workers training (both foreign and national experience) for using information and communication technologies (ICT) in primary school as well as PhD and doctoral researches in this direction were investigated.
The general methodology for research conducted is described. The present state of application of web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence is researched. Web-oriented and multimedia technologies that it is expedient to be used in developing primary school children’s social competence are defined. The components and levels of primary school children’s social competence development are analyzed and specified. The model of using web-oriented and multimedia technologies in the process of developing primary school children’s social competence as well as model of pedagogical workers appropriate competence development is substantiated.
The main components of a technique for using web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence are characterized. Electronic learning resource created for pedagogical workers and parents as a tool of developing primary school children’s social competence is described. Guidelines for pedagogical workers and parents on the use of web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence are developed.
The general scheme of experimental work, its organization and course are described, the results are presented, and their generalization and interpretation are carried out. To confirm the reliability of the results of experimental work, methods of mathematical statistics were used, in particular Fisher's criterion.
For the first time it is theoretically grounded and developed: the model of using web-oriented and multimedia technologies in the process of developing primary school children’s social competence; a model for the development of pedagogical workers competence regarding using web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence; criteria (value-motivational, organizational-activity, evaluative-reflexive), indicators and levels of pedagogical workers competence development regarding using web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence; it is clarified: concept «primary school children’s social competence» as confirmed personality ability, manifested in openness to society, social behavior skills, readiness for the perception of socially oriented information messages, responsibility to others for his/her own actions and the ability to build one’s own behavior in the combined reality environment (real and virtual) in accordance with social norms and public values, in aspect concerning primary school children’s ICT usage. The theory and practice of the development and using ICT in open education: multimedia technologies, resources of global information networks; technique of using ICT tools in extracurricular activities have got further development.
The practical value of the results obtained: a technique for using web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence was created; the web-site (http://www.teach-help.com.ua) for pedagogical workers and parents as a tool of developing primary school children’s social competence was developed and implemented; didactical materials (a complex of training sessions «Merry Trip») were created for developing primary school children’s social competence via web-oriented and multimedia technologies; didactical materials (training sessions, master classes) for pedagogical workers regarding the features of using web-based and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence were created; a manual for pedagogical workers of secondary education institutions concerning using web-based and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence has been concluded.
The theoretical and practical results of the research can be used: in training and skills improvement of pedagogical workers (primary school teachers, social pedagogues, practical psychologists), in the development of information and methodological support for social-pedagogical and educational work in primary school, in the creation of web-sites of educational supplies.
Квалификационная научная работа на правах рукописи. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.10 – «Информационно-коммуникационные технологии в образовании». – Институт информационных технологий и средств обучения НАПН Украины, Киев, 2018.В диссертации исследована проблема формирования социальной компетентности младших школьников в педагогической теории и практике. Осуществлен анализ основных понятий исследования, уточнено понятие «социальная компетентность младших школьников». Определены особенности формирования социальной компетентности младших школьников в современном информационном пространстве, рассмотрено социальную компетентность как одну из ключевых компетентностей младших школьников. Исследована проблема подготовки педагогических работников (зарубежный и отечественный опыт) к использованию информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в начальной школе, рассмотрены диссертационные исследования в этом направлении. Исследовано современное состояние использования web-ориентированных и мультимедийных технологий в формировании социальной компетентности младших школьников. Определены web-ориентированные и мультимедийные технологии, которые целесообразно применять для формирования социальной компетентности младших школьников. Осуществлен анализ и уточнены составляющие и уровни сформированности социальной компетентности младших школьников. Обоснована и разработана модель использования web-ориентированных и мультимедийных технологий в процессе формирования социальной компетентности младших школьников и модель развития компетентности педагогических работников в этом направлении. Охарактеризованы основные компоненты методики использования web-ориентированных и мультимедийных технологий в формировании социальной компетентности младших школьников. Описан авторский электронный образовательный ресурс, который создан для помощи педагогическим работникам и родителям в формировании социальной компетентности младших школьников. Разработаны рекомендации для педагогов и родителей по использованию web-ориентированных и мультимедийных технологий в формировании социальной компетентности младших школьников.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710765/1/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710765/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%20%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%94%D1%86%D1%8C%20%D0%90.%D0%9C..pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710765/3/%D0%92%D0%B8%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%20%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%BD%20%D0%92.%D0%86..pdf
- Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>) (2018) The use of web-oriented and multimedia technologies in developing primary school children’s social competence Dissertation candidate thesis, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання.