Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів учнями основної школи
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710766/
|
|
Title |
Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів учнями основної школи
Healthcare-Saving Use of Software and Hardware Tools by Basic School Students Здоровьесберегающее использование программно-аппаратных средств учениками основной школы |
|
Creator |
Сухіх, А.С.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технології в освіті (01 «Освіта / Педагогіка»). – Інститут інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України, Київ, 2018. Дисертація присвячена вивченню проблеми теоретичного обґрунтування та розроблення науково-методичного супроводу здоров’язбережувального використання програмно-апаратних засобів (ПАЗ) у навчанні учнів основної школи. Актуальність проблеми дослідження зумовлена необхідністю підготовки підростаючого покоління до здоров’язбережувальної життєтворчості в умовах динамічного, швидко змінного, технологічно насиченого простору. З’ясовано, що впродовж останніх років освітня сфера України зазнала суттєвих перетворень, адаптуючись до сучасних суспільних вимог: оновлення нормативної бази, змісту та освітніх стандартів, використання нових технічних засобів, розвитку педагогічних технологій та ін. Впровадження програмно-апаратних засобів (ПАЗ) у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) сприяло розширенню спектра дидактичного інструментарію, появі нових можливостей для вдосконалення педагогічних систем. Успішність використання ПАЗ у навчанні обумовлене низкою чинників: педагогічних, психологічних, методичних, технічних, ергономічних, медичних та ін. Оскільки робота учнів з цими засобами пов’язана з підвищеним розумовим, нервово-емоційним та зоровим навантаженням, виникає проблема їхнього ергономічно й педагогічно виваженого, здоров’язбережувального використання. Особливо вразливою категорією відносно шкідливих наслідків некоректного використання ПАЗ є підлітки (учні основної школи – 5-9 класів), організм яких проходить процеси інтенсивної перебудови, фізичного й психічного розвитку. При цьому активно формується вольова сфера, ці діти сензитивні до формування ціннісних орієнтацій, у зв’язку з чим розвиток їхньої компетентності в аспекті дбайливого ставлення до власного здоров’я, здоров’язбережувальної роботи з комп’ютером та мобільними пристроями може проходити досить успішно й ефективно, за умови застосування науково обґрунтованих і педагогічно виважених підходів і методів. Провідною ідеєю дослідження визначено положення про те, що основою здоров’язбережувального використання ПАЗ в освітньому процесі основної школи є створення спеціальних організаційно-педагогічних умов та систематичне цілеспрямоване формування здоров’язбережувального складника ІК-компетентності учнів. Провідна ідея дослідження відображена в гіпотезі, яка ґрунтується на припущенні: якщо в освітньому процесі основної школи забезпечити обґрунтовані автором організаційно-педагогічні умови здоров’язбережувального використання ПАЗ та запровадити авторську методику формування ЗСІКК учня, це сприятиме зниженню негативного впливу ПАЗ на психофізіологічний і психоемоційний стан учнів, збереженню рівня їхньої розумової працездатності протягом уроку, під час якого використовуються ці засоби, призведе до підвищення рівня сформованості ЗСІКК учнів. Здоров’язбережувальне використання ПАЗ визначено як спеціально організований освітній процес, який передбачає єдність дотримання низки організаційно-педагогічних умов суб’єктами освітнього процесу, спрямованих на збереження фізичного й психічного здоров’я учнів або його покращення, та збереження стійкої працездатності протягом усього уроку, під час якого використовуються ПАЗ. Визначено властивості ПАЗ відповідно до ергономічних особливостей їх використання: засоби з зовнішніми пристроями введення даних (настільний ПК, ноутбук, нетбук) та моноблоки (планшетний ПК, пристрій для читання електронних книг, смартфон). Узагальнено фактори використання ПАЗ, що можуть спри¬чинювати негатив¬ний вплив на фізичне та психі¬чне здоров’я (надмірна тривалість ро¬боти за дисплеєм, низька якість зображення, порушення ергономіки ро¬бочого місця, незадовільний стан навчального середовища, неврахування вікових пси¬хофізичних особливостей учнів при плануванні змі¬сту та обсягів навчальної роботи, структури заняття), групи ризиків негативного впливу на психічне та фі¬зичне здоров’я (фізичного перевантаження організму, впливу різночастотних полів, психічного перевантаження організму) та їх наслідки для психічного і фізичного здоров’я учнів основної школи. З’ясовано, що негативні наслідки можна уникнути або мінімізувати шляхом дотримання ергономіко-педагогічних вимог. Систематизовано ергономіко-педагогічні вимоги до здоров’язбережувального використання ПАЗ в освітньому процесі, а саме: вимоги до організації приміщення (мікроклімат і освітлення, дизайн, розміщення меблів і пристроїв відповідно до санітарно-гігієнічних норм і вимог пожежної безпеки тощо); організації робочого місця користувача (ергономічність і адаптивність елементів меблів та техніки, що сприяють дотриманню правильного положення тіла залежно від виду використовуваного ПАЗ); організації діяльності (дотримання рекомендованого часового регламенту при роботі з ПАЗ, зміна різних видів діяльності, проведення фізкультурних і релексаційних хвилинок). Обґрунтовано організаційно-педагогічні умови здоров’язбережувального використання ПАЗ в освітньому процесі основної школи, а саме: сформованість здоров’язбережувального складника ІК-компе-тентності учнів; міждисциплінарна інтегрованість здо¬ров’язбережувального змісту різ¬них навчальних предметів; педагогічно виважений добір ПАЗ нав-чання; зміна різних видів діяльності на уроці (у т.ч. фізична релаксація після роботи з ПАЗ); створення педагогом психо¬логічно-сприят¬ливої атмосфери для учнів; дотримання санітарно-гігієнічних вимог до влаштування й облад-нання навчальних кабінетів комп’ютерної техніки; якість ПАЗ; забезпечення адаптивності робо¬чого місця учня; узгоджена взаємодія всіх суб’єктів освітнього процесу. Розроблено модель реалізації цих умов, що визначає суб’єктів освітнього процесу (адміністрація школи, медичний персонал, педагогічний колектив, учні і батьки), відповідальних за реалізацію кожної умови. З’ясовано, що знання, вміння й навички здоров’язбережувального використання ПАЗ доцільно розглядати в межах інформаційно-комунікаційної компетентності (ІК-компетентності) як один з її компонентів – здоров’язбережувальний складник ІК-компетентності (ЗСІКК). Здоров’язбережувальний складник ІК-компетентності учня основної школи визначено як підтверджену здатність учня усвідомлено здійснювати низку розроблених заходів щодо педагогічно виваженого та безпечного використання ПАЗ в освітньому процесі. Ґрунтується на сукупності відповідних знань, умінь і навичок, ставлення, переконань, мотивації, спрямованих на збереження фізичного та психічного самопочуття і здоров’я під час використання ПАЗ. Для формування зазначеної компетентності було розроблено модель формування ЗСІКК учня основної школи, що являє цілісну педагогічну систему і складається з п’яти взаємопов’язаних блоків: цільового, змістового, технологічного, діагностичного і результативного. Цільовий блок відображає мету – формування ЗСІКК учня основної школи. Змістовий блок інтегрує підходи (акмеологічний, аксіологічний, гуманістичний, діяльнісний, компетентнісний, особистісно-орієнтований, синергетичний), принципи (науковості, свідомості і активності, міцності знань, умінь і навичок, індивідуалізації) формування ЗСІКК учнів, компоненти цієї компетентності (ціннісно-мотиваційний, когнітивний та діяльнісний), а також визначає зміст освітньої діяльності, спрямованої на її формування. Технологічний блок відображає форми організації навчання (урок, факультативне заняття, виховна година, індивідуальна консультація, самостійна робота), форми навчання (групова й індивідуальна), методи (тренінг, міні-лекція, відео-демонстрація, дискусія, мозковий штурм, дидактична гра, індивідуальний і груповий проект) і засоби (програмно-апаратний засіб, мультимедійний комплекс, роздатковий матеріал для проведення тренінгів), доцільні для застосування при формуванні ЗСІКК учнів основної школи. В діагностичному блоці визначено, що про рівень сформованості ЗСІКК учня свідчать рівні сформованості кожного з його компонентів. Виокремлено методи, рекомендовані для діагностики ступеня сформованості кожного компонента ЗСІКК: когнітивного компонента – педагогічне тестування; ціннісно-мотиваційного компонента – психологічне тестування, анкетування; операційно-діяльнісного компонента – педагогічне спостереження, анкетування. Останнім елементом моделі є результативний блок, що полягає в сформованості ЗСІКК учня основної школи. Для успішного втілення моделі формування ЗСІКК учня основної школи необхідно забезпечити реалізацію визначених автором організаційно-педагогічних умов, згаданих вище. Розроблено методику формування ЗСІКК учня основної школи. Основною для реалізації методики є авторський курс тренінгових занять «Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів», що охоплює 12 академічних годин і розрахований на навчання в 5-9 класах. Визначено завдання, особливості проведення курсу, принципи, рекомендовані змістові блоки та методи. Наведено рекомендації з проведення підсумкового контролю, а саме – групового проекту, виконання якого передбачає застосування набутих знань і навичок з різних тематичних розділів курсу. Запропоновано авторську методику діагностики рівнів сформованості ЗСІКК учнів, що дозволяє визначити рівень сформованості ЗСІКК учня загалом, а також рівень сформованості кожного його компонента окремо, та корегувати їх у разі потреби. Результати педагогічного експерименту підтвердили гіпотезу, що є підґрунтям для висновку: запропоновані організаційно-педагогічні умови здоров’язбережувального використання ПАЗ і авторська методика формування ЗСІКК учня є ефективними та можуть бути рекомендовані до впровадження в освітній процес ЗЗСО. Наукова новизна та теоретичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше: теоретично обґрунтовано та визначено поняття здоров’язбережувального складника ІК-компетентності учня основної школи; розроблено модель формування здоров’язбережувального складника ІК-компетентності учня основної школи; уточнено: поняття «здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів»; систему ергономіко-педагогічних вимог до здоров’язбережувального використання ПАЗ в освітньому процесі; організаційно-педагогічні умови здоров’язбережувального використання ПАЗ в освітньому процесі; дістали подальшого розвитку теорія та методика застосування апаратних і програмних засобів інформатизації освіти, зокрема здоров’язбережувальне використання таких засобів в освітньому процесі основної школи. Практичне значення одержаних результатів полягає в наступному: розроблено основні компоненти методики формування здоров’язбережувального складника ІК-компетентності учня основної школи; розроблено навчально-методичні матеріали для факультативних занять з учнями основної школи для формування здоров’язбережувального складника їх ІК-компетентності; укладено навчально-методичний посібник для вчителів основної школи «Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів у навчальному процесі основної школи»; укладено навчально-методичні рекомендації для учнів основної школи «Здоров’язбережувальне використання програмно-апаратних засобів»; розроблено пам’ятку-рекомендації для батьків «Використання програмно-апаратних засобів без шкоди для здоров’я».Теоретичні та практичні результати дослідження можуть бути використані в освітньому процесі ЗЗСО, у просвітницькій і виховній роботі в закладах позашкільної освіти, у закладах вищої педагогічної освіти, системі післядипломної педагогічної освіти при підготовці та підвищенні кваліфікації вчителів. The thesis for a Candidate Degree in Pedagogical Sciences on speciality 13.00.10 – Information and Communication Technologies in Education» (01 «Education / Pedagogics»). – Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv, 2018.The thesis is devoted to the problem of theoretical research and scientific-methodological support of health-saving use of software and hardware tools (SHT) in the educational process of basic school.The urgency of the research issue is conditioned by the need to prepare the younger generation for healthy life-building in a dynamic, rapidly changing, and highly technological space. As was found, in recent years the educational sector in Ukraine has undergone a significant transformation, while adapting to the modern social requirements: updating of the regulatory framework, contents and educational standards, using of new hardware and software, development of teaching technologies, etc. The expanding range of used didactic aids and emerging new opportunities for improving pedagogical systems have gradually facilitated introduction of SHT in general secondary education establishments (GSEE). The success of using SHT in training is due to a number of factors, such as: pedagogical, psychological, methodical, technical, ergonomic, medical, etc. Since the students while working with SHT are subjected to increased mental, neuro-emotional, and visual load, there is a problem of using SHT in healthcare compliant manner weighted in ergonomic and pedagogical aspects. The adolescents (the students of the basic school of 5-9 study years), whose bodies undergo intensive restructuring, physical and mental development, are related to a particularly vulnerable category regarding the harmful effects of SHT incorrect use. At the same time, while their volitional sphere is actively formed, these children are sensitive to the formation of value orientations. In this regard, the development of their competence in terms of respect for their own health, health-saving work with the computer and mobile devices can be quite successful and effective, provided that scientifically based and pedagogically weighted approaches and methods are applied. The key idea of the study is the provision that the basis for the health-saving use of SHT in the basic school's educational process is creating the special organizational and pedagogical conditions, and forming systematically and purposefully the health-saving component of the students' information and communication competence (HSCICC). The main idea of the research is reflected in the hypothesis based on the assumption: if the organizational and pedagogical conditions for the health-saving use of SHT, as well as the author's method of HSCICC formation, are introduced into the educational process of the basic school, this will help to reduce the negative impact of SHT use on the psycho-physiological and psycho-emotional state of the students, maintaining their mental performance during the lesson while these SHT are used, and lead to an increase in the level of students’ HSCICC. Health-saving use of SHT is defined as a specially organized educational process that assumes unity in observance of a number of organizational and pedagogical conditions by the subjects of the educational process aimed at preserving the health of students (physical and mental) or improving it, and maintaining sustainable performance throughout the whole lesson during which SHT is used. The properties of SHT are determined in accordance with the ergonomic features of their use: the devices with external input devices (desktop PC, laptop, netbook) and monoblock devices (tablet PC, e-book reader, smartphone). The factors connected with SHT use that can cause a negative impact on physical and mental health (excessive duration of work on the display, poor image quality, violations of the ergonomic requirements of the workplace, unsatisfactory state of the learning environment, ignoring the age-related psychophysical characteristics of students when planning the content and scope of the training work or the structure of the class); groups of risks of negative influence on mental and physical health (physical overload, influence of different frequency fields, mental overload) and their consequences for mental and physical health of students of basic school are generalized. It was found out that the negative consequences can be avoided or minimized by observing the ergonomic and pedagogical requirements. The ergonomic and pedagogical requirements for the health-saving use of SHT in the educational process are systemized, namely: requirements for the premises arrangement (microclimate and lighting, design, placement of furniture and devices in accordance with sanitary and hygienic standards, and fire safety requirements, etc.); the user's workplace arrangement (ergonomic and adaptive elements of furniture and equipment that help to maintain the body’s correct position, depending on the SHT type used); organization of activities (observance of the recommended time rules when working with SHT, alternation of different types of activities, holding of workout and relaxation breaks). The organizational and pedagogical conditions for the health-saving use of SHT in the educational process of the basic school are substantiated, namely: formation of the students' HSCICC; interdisciplinary integration of the health-saving content of various academic subjects; pedagogically weighted selection of SHT for training; physical relaxation after working with SHT; keeping a psychologically favorable atmosphere for students by the teacher; observance of sanitary and hygienic requirements for the devices and equipment in the educational rooms for computer equipment; keeping SHT quality; ensuring the adaptability of the student’s workplace, the coordinated interaction of all educational process subjects. The model for implementing these conditions has been developed, and the subjects of the educational process (school administration, medical personnel, teaching staff, students and parents) responsible for the implementation of each condition were identified. It was found that the ability, knowledge, and skills to health-saving use of SHT should be viewed within the framework of information and communication competence (IC-competence) as one of its components – health-saving component of IC-competence (HSCICC). The health-saving component of the IC-competency of the basic school student is defined as the student’s confirmed ability to consciously carrying out a series of elaborated measures for pedagogically balanced and safe SHT use in the educational process. It is based on a combination of relevant knowledge, skills and abilities, attitudes, beliefs, motivation, aimed at preserving physical and mental health and well-being when using SHT. To form this competence, the model of the HSCICC formation for the students of basic school was developed. It represents an integral pedagogical system, and consists of five interrelated units: Purposeful, Meaningful, Processing, Diagnostic, and Resultant. The Purposeful Block reflects the goal that is – the formation of the HSCICC among students of basic school. The Meaningful Block integrates approaches (acmeological, axiological, humanistic, activity, competence, personality-oriented, synergetic), principles (scientific, conscious and active, strength of knowledge, skills, individualization), the components of this competence (value-motivational, cognitive, and activity), and also determines the contents of educational activities aimed at its formation. The Processing Block reflects the form of organization of teaching process (ordinary lesson, extracurricular classes, disciplinary hours, individual counseling, self-study) forms of training (group and individual), methods (training, mini-lectures, video lessons, discussion, brainstorming, didactic game, individual project, and group project), and tools (software and hardware, multimedia complex, handouts for training), are suitable for use in the formation of HSCICC among students of basic school. In the Diagnostic Block, it is determined that the level of formation of the HSCICC among the students is indicated by the level of formation of each of its components. The methods recommended for diagnosing the degree of formation of each HSCICC component were determined thus: for the cognitive component – pedagogical testing; for the value-motivational component – psychological testing, questioning; for the operational and activity component – pedagogical observation, questioning. The last element of the model is the Resultant Block, consisting in the formation of the HSCICC of basic school student. In order to achieve the successful implementation of the model for the formation of the HSCICC of basic school students, it is necessary to ensure the provision of the organizational and pedagogical conditions named above. The method of forming HSCICC of basic school students was developed. Training course “Health-saving use of software and hardware tools”, covering 12 academic hours, and designed for training in grades 5-9, is the basis for the author's method implementation. The tasks, the features of the course, the principles, recommended blocks, and methods are determined. The recommendations are given for arrangement of final control, namely, a group project, the implementation of which involves the application of acquired knowledge and skills in the course’s different thematic sections. The author's method for diagnosing the levels of students' HSCICC formation is suggested, as it allows to determine the level of the student’s HSCICC formation as a whole, as well as the level of formation of each component separately, and to correct them, if necessary. The results of the pedagogical experiment have confirmed the hypothesis that is the basis for the conclusion: the proposed organizational and pedagogical conditions for the health-saving use of SHT, and the author's method for the HSCICC formation among the students are effective, and thus both can be recommended for implementation in the GSEE educational process. The scientific novelty and theoretical significance of the research is that for the first time: ▪ The concepts of the health-saving component of basic school students' IC-competence have been theoretically substantiated and defined; ▪ The model of formation of basic school students’ HSCICC have been developed; The following concepts are refined: ▪ the concept of “software and hardware health-saving use”; ▪ the system of ergonomic and pedagogical requirements for the health-saving use of SHT in the educational process; ▪ the organizational and pedagogical conditions for the health-saving use of SHT in the educational process; the theory and practice of SHT use, namely their health-saving use in the educational process in basic school have got further development. The practical significance of the results obtained is as follows: ▪ the main components of the method of basic school students’ HSCICC formation have been developed; the didactic material for training sessions to form basic school students’ HSCICC have been designed; the educational and methodological manual for teachers of secondary school “Health-Saving Use of Software and Hardware Tools in the Teaching Process of Basic School” was compiled; ▪ the educational and methodological recommendations for students of secondary schools “Health-Saving Use of Software and Hardware Tools” were compiled; ▪ the notes and recommendation for parents “Use of Software and Hardware without Damage to Health” was developed. The theoretical and practical results of the research can be used in the educational process of GSEE, in educational and discipline work in the institutions of additional education, in institutions of higher pedagogical education, in the system of postgraduate pedagogical education, in the education and further training of teachers. Диссертация на соискание научной степени кандидата педагогических наук (доктора философии) по специальности 13.00.10 «Информационно-коммуникационные технологии в образовании. – Институт информационных технологий и средств обучения НАПН Украины. – Киев, 2018. Работа посвящена изучению проблемы теоретического обоснования и разработки научно-методического сопровождения здоровьесберегающего использования (ЗИ) программно-аппаратных средств (ПАС) в обучении учащихся основной школы (ОШ).Проанализированы основные категории исследования; систематизированы эргономики-педагогические требования и смоделированы организационно-педагогические условия ЗИ ПАС в образовательном процессе ОШ; определено содержание, критерии, показатели, уровни сформированности здоровьесберегающей составляющей ИК-компетентности (ЗСИКК) ученика ОШ, разработана модель и методика ее формирования. Результаты педагогического эксперимента показали эффективность реализации предложенных организационно-педагогических условий ЗИ ПАЗ и авторской методики формирования ЗСИКК ученика ОШ. |
|
Date |
2018
|
|
Type |
Thesis
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
text text |
|
Language |
uk
uk uk |
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710766/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%20%D0%91%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%92.%D0%86..pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710766/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%20%D0%91%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%B4%D0%B8%20%D0%9D.%D0%90.pdf http://lib.iitta.gov.ua/710766/4/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%A1%D1%83%D1%85%D1%96%D1%85%20%D0%90.%D0%A1%20%28final%29.pdf - Сухіх, А.С. (2018) Healthcare-Saving Use of Software and Hardware Tools by Basic School Students Dissertation candidate thesis, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання. |
|