Компетентнісний потенціал підручника біології
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710767/
http://ipvid.org.ua/products/2018_1/article.php |
|
Title |
Компетентнісний потенціал підручника біології
Competence potential of a biology textbook Компетентностный потенциал учебника биологии |
|
Creator |
Коршевнюк, Т. В.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 57 Biological sciences in general |
|
Description |
У статті розкрито можливості реалізації компетентнісного потенціалу навчального предмета на прикладі авторського підручника біології для учнів дев’ятих класів Висвітлено методичні аспекти змісту цього підручника, що спрямовані на формування ключових компетентностей як прогнозованого навчального результату сучасної освіти. Наведено приклади рубрик і завдань комплексного характеру, що сприяють формуванню у дев’ятикласників ключових компетентностей у процесі навчання біології, а також завдань, виконання яких передбачає включення учнів в особистісно значущі для них види діяльності.
There were described the possibilities of author's biology textbook for ninth grade students implementation for the realization competence potential of the discipline.Also, there were given the educational-methodical aspects of the textbook content, which ensure the formation of key competencies.These aspects are: communication in foreign languages, mathematical competence, information and digital competence, the ability to learn throughout life, initiative and enterprise, social and civic competence. The author characterizes the features of the formation of these competencies on educational material such as chemical composition, structure, and principles of cell functioning; carrying and realization of genetic information, patterns of features inheritance; evolution and biodiversity of the organic world; population, ecosystem, biosphere; the role of biology in biotechnology and medicine.The article describes general practicability and presents examples of practice-oriented texts, complex problems, and tasks.The variants of these tasks are presented. Moreover, their fulfillment presupposes the inclusion of students in personally important for activities. В статье раскрыты возможности авторского учебника биологии для учащихся девятых классов в реализации компетентностного потенциала учебного предмета. Освещены учебно-методические аспекты содержания учебника, обеспечивающие формирование ключевых компетентностей: общение на иностранных языках, математическая компетентность, информационно-цифровая компетентность, умение учиться на протяжении жизни, инициативность и предприимчивость, социальная и гражданская компетентности. Охарактеризовано целесообразность применения и приведены примеры практико-ориентированных текстов, задач комплексного характера, в которых интегрированы элементы содержания не только в рамках образовательной области «Естествознание», но возможно межотраслевое объединение, а также заданий выполнение которых предполагает включение учащихся в личностно значимые для них виды деятельности . |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710767/1/kor.pdf
- Коршевнюк, Т. В. (2018) Competence potential of a biology textbook Проблеми сучасного підручника (20). pp. 194-203. ISSN 2411-1309 |
|