Запис Детальніше

Authenticity in the ukrainian theacher's workplace

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710797/
http://pj.kherson.ua/index.php/arkhiv-vidannya?id=78
 
Title Authenticity in the ukrainian theacher's workplace
Особливості автентичності українських педагогів
Особенности аутентичности украинских педагогов
 
Creator Zlyvkov, V.L.
Lukomska, S.O.
Kotuh, O.V.
 
Subject 001 Science and knowledge in general. Organization of intellectual work
1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description This article is devoted to the concept of person authenticity, in particular in the context of his professional activity. It is outlined the popular methodology of authentication in foreign psychology. The results of the adaptation of authenticity questionnaires to the Ukrainian-language sample are analyzed, data on their validity and reliability are presented. The features and the structural model of the authenticity of specialists of socionomic ptofessions are outlined. It is established that teachers have a moderate level of authenticity, which testifies to the understanding of their true self, if necessary, to more closely correspond to a social role than to show their individuality.
У даній статті розкрито поняття автентичності особистості, зокрема у контексті її професійної діяльності. Окреслено популярні в зарубіжній психології методики визначення автентичності. Проаналізовано результати адаптації опитувальників автентичності до україномовної вибірки, наведено дані щодо їх валідності і надійності. Визначено особливості та окреслено структурну модель автентичності фахівців соціономічних професій. Встановлено, що педагоги характеризуються помірним рівнем автентичності, що свідчить про розуміння свого справжнього «Я» при необхідності більше відповідати соціальній ролі, аніж виявляти свою індивідуальність.
В данной статье раскрыто понятие аутентичности личности, в частности в контексте ее профессиональной деятельности. Определены популярные в зарубежной психологии методики определения аутентичности. Проанализированы результаты адаптации опросников аутентичности в украиноязычной выборки, приведены данные об их валидности и надежности. Определены особенности и очерчены структурную модель подлинности специалистов социономических профессий. Установлено, что педагоги характеризуются умеренным уровнем аутентичности, что свидетельствует о понимании своего настоящего «Я» при необходимости больше соответствовать социальной роли, чем проявлять свою индивидуальность.
 
Publisher Видавничий дім "Гельветика"
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710797/1/ZLyvkov_Lukomska_Kotuh_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Zlyvkov, V.L. (orcid.org/0000-0002-8404-8866 <http://orcid.org/0000-0002-8404-8866>), Lukomska, S.O. (orcid.org/0000-0002-0360-6484 <http://orcid.org/0000-0002-0360-6484>) and Kotuh, O.V. (orcid.org/0000-0001-5706-3190 <http://orcid.org/0000-0001-5706-3190>) (2018) Authenticity in the ukrainian theacher's workplace Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки, 2 (1). pp. 26-31. ISSN 2312-3206