Запис Детальніше

Важкі історії в плейбек-театрі: ресурс теперішнього для прийняття минулого

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710919/
 
Title Важкі історії в плейбек-театрі: ресурс теперішнього для прийняття минулого
Heavy stories in Playback Theatre: resource of the present for the acceptance of the past
Тяжелые истории в плейбек-театре: ресурс настоящего для принятия прошлого
 
Creator Савінов, Володимир Вікторович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
379.8 Leisure
 
Description У концепції авторського майстер-класу аналізується дилема використання плейбек-театру у роботі з травматичними історіями, а саме: потреба пропрацювання “законсервованих” нав’язливих травматичних спогадів та емоційних станів vs небажаність в умовах плейбек-театру розігрувати історії про ситуації, у яких було отримано психологічну травму, зокрема, флешбеків, через ризик ретравматизації особистості та групи. Аби попередити такий ризик та підвищити психолого-реабілітаційний потенціал плейбек-театру, пропонується:
а) значно акцентувати увагу на психологічних ресурсах життєтворення, що можуть спонтанно виникнути в історіях про минуле, які розповідає аудиторія;
б) забезпечити дві принципові умови з точки зору нейробіології: 1) перед зануренням у важкі ситуації обов’язково актуалізувати й закріпити ситуацію “тут і тепер” – з її ресурсами і, головне, відчуттям реальності; 2) забезпечити потужний нейронно-асоціативний зв’язок цієї ситуації з ситуацією “там і тоді”, що дасть змогу нейробіологічному механізму “поєднання асоціацій” опонувати механізмові “закріплення через повторення”, внаслідок чого мозок надсилатиме гальмівні імпульси у нейрони пам’яті про патологічні події і сприятиме “перепрошиванню” сталих нейронних зв’язків;
в) бути готовим, за потреби, до цілеспрямованої психотерапевтичної підтримки оповідачів та глядачів: розширення зворотного зв’язку в постінтерв’ю; догравання актуалізованих негативних емоцій; уважного формулювання червоної стрічки (динаміки смислів) різних оповідей; додаткового шерингу та коректного обговорення наприкінці плейбек-перформансу; індивідуальних психотерапевтичних інтервенцій після дійства з тими, хто особливо цього потребуватиме.
The concept of the author’s master-class is analyzing the dilemma of using the playback theatre in dealing with traumatic stories, namely: the need to work out "conserved" obsessive traumatic memories and emotional states vs undesirability in the conditions of the playback theatre to play stories about situations in which a psychological trauma was received, in particular, flashbacks, due to the risk of retraumatization of the individual and the group. To prevent such a risk and increase the psycho-rehabilitation potential of the playback theatre, it is proposed:
a) to significantly emphasize the psychological resources of life creation (viability), that can spontaneously arise in the stories of the past that the audience tells;
b) provide two basic conditions from the neurobiological point of view: 1) before diving into difficult situations, it is necessary to update and consolidate the situation "here and now" – with its resources and, most importantly, the sensation of reality; 2) to provide a powerful neural-associative connection of this situation with the situation "there and then", which will allow the neurobiological mechanism of "combination of associations" to oppose the mechanism of "fixation through repetition", as a result of which the brain will send inhibitory impulses to memory neurons about pathological events and will promote "reflashing" of established neural connections;
c) be prepared, if necessary, for the purposeful psychotherapeutic support of the tellers and spectators: to expand the feedback in the post-interview; to play again (updating) some actual negative emotions; to formulate carefully the red thread (the dynamics of meanings) of different stories; to make an additional sharing and proper discussion at the end of the playback performance; to make some individual psychotherapeutic interventions after the action with those, who especially need it.
В концепции авторского мастер-класса анализируется дилемма использования плейбек-театра в работе с травматическими историями, а именно: потребность проработки «законсервированных» навязчивых травматических воспоминаний и эмоциональных состояний vs нежелательность в условиях плейбек-театра разыгрывать истории о ситуациях, в которых было получено психологическую травму, в частности, флэшбеков из-за риска ретравматизации личности и группы. Чтобы предупредить такой риск и повысить психолого-реабилитационный потенциал плейбек-театра, предлагается:
а) значительно акцентировать внимание на психологических ресурсах жизнетворчества, которые могут спонтанно возникнуть в историях о прошлом, которые рассказывает аудитория;
б) обеспечить два принципиальных условия с точки зрения нейробиологии: 1) перед погружением в тяжелые ситуации обязательно актуализировать и закрепить ситуацию «здесь и сейчас» – с ее ресурсами и, главное, ощущением реальности; 2) обеспечить мощную нейронно-ассоциативную связь этой ситуации с ситуацией «там и тогда», что позволит нейробиологическому механизму «сочетания ассоциаций» оппонировать механизму «закрепления через повторение», в результате чего мозг будет посылать тормозящие импульсы в нейроны памяти о патологических событиях и будет способствовать «перепрошивке» устоявшихся нейронных связей;
в) быть готовым, при необходимости, к целенаправленной психотерапевтической поддержке рассказчиков и зрителей: расширению обратной связи в постинтервью; доигрыванию актуализированных негативных эмоций; внимательному формулированию красной нити (динамики смыслов) различных рассказов; дополнительного шеринга и корректного обсуждения в конце плейбек-перформанса; индивидуальным психотерапевтическим интервенциям после действа с теми, кто будет особенно в этом нуждаться.
 
Publisher ЛНУ ім. І. Франка
 
Date 2018
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710919/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%92.%D0%92.-%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8-%D0%92%D0%B0%D0%B6%D0%BA%D1%96%20%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97%20%D0%B2%20%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%B9%D0%B1%D0%B5%D0%BA-%D1%82%D0%B5%D0%B0%D1%82%D1%80%D1%96-%282018%29.pdf
- Савінов, Володимир Вікторович (orcid.org/0000-0001-5830-2333 <http://orcid.org/0000-0001-5830-2333>) (2018) Heavy stories in Playback Theatre: resource of the present for the acceptance of the past In: Простір арт-терапії: творча інтеграція та трансформація в епоху плинного модерну : матер. XV міжнар. міждисциплін. наук.-практ. конф. (м. Львів, 16–18 лютого 2018 р.) ЛНУ ім. І. Франка, м. Львів, Україна, pp. 171-173.