Особливості формування ключових компетентностей керівників педагогічних коледжів
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711041/
http://umo.edu.ua/vipusk--1-2016-pedagogika-str |
|
Title |
Особливості формування ключових компетентностей керівників педагогічних коледжів
Features of key competencies formation of head teachers of teacher training colleges |
|
Creator |
Базелюк, В.Г.
|
|
Subject |
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.07 Management aspects of educational institutions 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Статтю присвячено проблемі формування ключових компетентностей керівників педагогічних коледжів. Розкрито структуру, зміст та особливості формування ключових компетентностей. З’ясовано, що компетенція - це знання, а компетентність - уміння вирішувати проблеми. На відміну від терміна «кваліфікація» компетенції включають крім суто професійних знань і умінь, що характеризують кваліфікацію, такі якості, як ініціатива, співробітництво, здатність до роботи в групі, комунікативні здібності, вміння вчитися, оцінювати, логічно мислити, відбирати і використовувати інформацію. Встановлено, що «ключові» компетентності багатофункціональні. Компетенції відносять до «ключових», якщо оволодіння ними дозволяє вирішувати різні проблеми в повсякденному, професійному або соціальному житті. Ними необхідно опанувати для досягнення різних важливих цілей і вирішення різних складних завдань у різних ситуаціях. Проектна діяльність - це спосіб досягнення мети через детальну розробку проблеми, яка повинна завершитися цілком реальним, відчутним практичним, правильно оформленим результатом. Виконання проекту передбачає декілька послідовних етапів: вибір теми та мети проекту; висунення початкових ідей і вибір кращої ідеї; планування проектної діяльності, безпосередня реалізація проекту, презентація проекту, оцінка проекту і своєї діяльності в ньому. Доведено, що найоптимальнішими методами формування ключових компетентностей є проектна і дослідницька робота керівників педагогічних коледжів. The article is devoted to the formation of key competences head teachers colleges. The structure, content and features of key competencies formation are disclosed. It was found that competence - knowledge and competence - the ability to solve problems. Unlike the term "qualification" competencies include other than purely professional knowledge and skills that characterize qualifications, qualities such as initiative, cooperation, ability to work in a group, communication skills, ability to learn, evaluate, think logically, select and use information. Established that the "key" competencies are rich. Competencies referred to as "key" when mastering them can solve various problems in everyday, professional or social life. They should learn to reach various important purposes and address different challenges in different situations. Project activity is a way to achieve the goal through detailed design problems, which should be completed very real, tangible practical, a regular result. The project involves several successive stages: the choice of theme and purpose of the project; nomination of original ideas and choose the best ideas; planning project activities, direct project implementation, project presentation, evaluation of the project and its activities there in. It is proved that the best course of key competencies formation are the design and research activities leaders of teacher training colleges. |
|
Publisher |
ДВНЗ «Університет менеджменту освіти»
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711041/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%20%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF.pdf
- Базелюк, В.Г. (2016) Features of key competencies formation of head teachers of teacher training colleges Науковий вісник УМО. Серія. Педагогіка, 1. pp. 130-139. |
|