Запис Детальніше

Управління якістю освіти в коледжі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711042/
 
Title Управління якістю освіти в коледжі
Managing the quality of education in college
 
Creator Базелюк, В.Г.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті аналізується проблема управління якістю освітнього процесу у коледжі. Автор пропонує визначати якість освіти як сукупність властивостей та характеристик освітнього процесу, що проявляється в забезпеченні всебічного розвитку особистості, її талантів, розумових і фізичних здібностей, моральних та вольових якостей у процесі набуття знань, умінь і навичок необхідних для формування професійної компетентності, підвищення соціального статусу особистості, забезпечення її матеріального добробуту, здорового, тривалого та плідного життя.
Менеджмент якості спрямований на задоволення вимог до якості. Управління якістю - це узгоджене управління організацією по відношенню до якості. Ці заходи включають розробку політики та цілей у сфері якості, планування якості, управління якістю, забезпечення якості та її вдосконалення. Для якості як об'єкта управління властиві всі компоненти циклу управління: цілепокладання, планування, аналіз, реалізація, контроль. На сьогоднішній день вирішення цих проблем має ключове значення в умовах реформування та модернізації української освіти.
The problem of the managing the quality of colleges educational process are analyzed in the article. The author suggests to determine the quality of education as a set of properties and characteristics of the educational process, which manifests itself in ensuring the comprehensive development of the individual, his talents, mental and physical abilities, moral and volitional qualities in the process of acquiring the theoretical knowledge and practical skills necessary for the formation of professional competence, social status of the individual, ensuring her material well-being, healthy, long and fruitful life.
Quality management is aimed at meeting quality requirements. Quality management is the coordinated management of the organization in relation to quality. These activities include the development of policies and objectives in the field of quality, quality planning, quality management, quality assurance and improvement. For quality, as an object of management inherent in all components of the management cycle: goal-setting, planning, analysis, implementation, control. Nowadays solution of these problems has a key position in conditions of reforming and modernization of the Ukrainian education.
 
Publisher IASHE
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711042/1/%D0%A3%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%20%D1%8F%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%20%D0%B2%20%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%B6%D1%96.pdf
- Базелюк, В.Г. (2017) Managing the quality of education in college Management of higher education quality: problems and prospects. pp. 58-60.