Запис Детальніше

Cognitive Tasks Design by Applying Computer Modeling System for Forming Competences in Mathematics

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711055/
http://ceur-ws.org/Vol-2104/
 
Title Cognitive Tasks Design by Applying Computer Modeling System for Forming Competences in Mathematics
Проектування пізнавальних завдань з використанням систем комп’ютерного моделювання для формування компетентностей учнів з математики
 
Creator Lytvynova, S. H.
 
Subject 004.94 Simulation
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The article defines the basic concepts of “cognition”, “cognitive activity”, “cognitive task”, “cognitive competence”, “system of computer modeling”; types of computer models; it determines the components and structure of pupils’ competence formation in mathematics on the basis of solving cogni-tive tasks using computer simulation systems; specifies levels and types of cognitive tasks; singles out features, basic components and levels of pupils’ cognitive activity of general secondary education institutions. It was found out that different types of cognitive tasks (emotional-figurative, evaluation-educational, practical-educational, theoretically oriented, information-oriented) consistent with their levels of complexity (learning-reproductive, analytical, theoretical, applied, research, creative) form a system for the de-velopment of cognitive abilities of a high school pupil. It is determined that assessment of cognitive abilities of pupils can be carried out according to the following criteria: cognitive bases, cognitive processes, cognitive activity and cognitive qualities. It is established that the use of cognitive tasks using com-puter modeling systems will facilitate the formation of pupils' competences in mathematics. It is substantiated that the use of computer modeling systems will provide variability of tasks, complexity, universal access, organization of individual and team work.
У статті визначено основні поняття «пізнання», «пізнавальна діяльність», «пізнавальна задача», «пізнавальна компетентність», «система комп'ютерного моделювання»; види комп'ютерних моделей; компоненти та структуру формування компетентності учнів з математики на основі вирішення завдань з використанням систем комп'ютерного моделювання; рівні та види когнітивних завдань; визначено особливості, основні компоненти та рівні пізнавальної діяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Виявлено, що різні типи когнітивних завдань (емоційно-образні, оціночно-освітні, практично-освітні, теоретично орієнтовані, інформаційно-орієнтовані) відповідають їх рівням складності (навчально-репродуктивне, аналітичне, теоретичне, прикладне, дослідження, творче) формують систему розробок пізнавальних здібностей учнів середньої школи. Встановлено, що оцінка когнітивних здібностей учнів може здійснюватися за такими критеріями: когнітивні основи, пізнавальні процеси, пізнавальна діяльність та когнітивні якості. Встановлено, що використання когнітивних завдань за допомогою систем комп'ютерного моделювання сприятиме формуванню компетентностей учнів з математики. Обґрунтовано, що використання систем комп'ютерного моделювання забезпечить мінливість завдань, складність, організацію індивідуальної та командної роботи.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711055/1/LYTVYNOVA-FINISH.pdf
- Lytvynova, S. H. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) (2018) Cognitive Tasks Design by Applying Computer Modeling System for Forming Competences in Mathematics Proceedings of the 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops, 2104. pp. 278-293. ISSN 1613-0073