Запис Детальніше

Мультимедійна складова у педагогічній технології гра-тренінг

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711071/
 
Title Мультимедійна складова у педагогічній технології гра-тренінг
Multimedia component in the educational technology game-training
 
Creator Чорноус, О.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Значну роль у підвищенні якості освітнього процесу в умовах профільного навчання старшокласників відіграють мультимедійні технології. Під мультимедіа розуміють таке дидактичне полісередовище, у якому подається навчальна інформація в естетично оформленому інтерактивному вигляді з інтеграцією звукової і візуальної модульностей, що позитивно впливає на ефективний перебіг перцептивно-мнемічних процесів і сприяє формуванню та розвиткові компетентностей особистості. Метою статті є висвітлення дидактичних особливостей мультимедійної складової в структурі педагогічних технологій профільного навчання та розгляду конкретних практичних прикладів застосування мультимедійних візуалізацій в складі педагогічної технології гра-тренінг. Дослідження здійснюється на основі таких методів, як: розкриття сутності педагогічних закономірностей, спрямованих на висунення і формулювання загальних принципів, методологічних підходів, способів та дидактичних умов реалізації мультимедійної складової педагогічних технологій профільного навчання, які будуть сприяти виконанню завдань профільного навчання. Основною дидактичною одиницею мультимедіа-візуалізації навчальної інформації є візуально-звуковий образ, або мультимедіа-ілюстрація. У цьому контексті основне завдання створення візуально-звукового образу полягає у наданні допомоги учню під час процесу сприйняття і мисленого створення у власній свідомості наочного психічного образу явища чи то процесу, які вивчаються, що, своєю чергою, полегшує організацію самостійної роботи старшокласників в ході освітньої діяльності. Наявність мультимедійного забезпечення дає також змогу компенсувати недостатність лабораторної бази, завдяки можливості моделювання процесів і явищ природи, що є важливим для професійного самовизначення старшокласників в умовах профільного навчання. Для цього потрібний вибір найефективніших елементів комп’ютерних технологій для вирішення конкретних завдань конкретного уроку.
Multimedia technologies play a significant role in improving the quality of educational process in conditions of profile training of senior pupils. Under the media we understand didactic multi environment, which offers educational information in aesthetically designed interactive form with the integration of sound and visual features that will positively affect the efficient flow of perceptual-mnemonic processes and contributes to the formation and development of competence of the individual. The purpose of this article is to identify the didactic features of the multimedia component in the structure of pedagogical technologies of education and the consideration of specific practical examples of the application of multimedia visualizations in the composition of the educational technology game-training. The study is based on techniques such as: disclosure of the nature of pedagogical patterns to the nomination and the formulation of General principles, methodological approaches, methods and didactic conditions for the implementation of multimedia educational technologies education, which will contribute to the tasks of special education. Main didactic elements multimedia visualization of the educational information is visual-sound image, or multimedia illustration. In this context, the main objective of creating a visual and sound image is to assist the student during the process of perception and of mental creation in your own mind a clear mental image of a phenomenon or process that is studied, which in turn facilitates the organization of independent work of pupils during the educational activities. The availability of multimedia software allows also to compensate for the failure of laboratory facilities, due to the possibility of modelling the processes and phenomena of nature, which is important for professional self-determination of senior pupils in the conditions of profile training. This requires a choice of the most effective elements of computer technology for solving specific tasks in a specific lesson. Multimedia visualization effectively enables the implementation of diverse methods, techniques and technician training, which can be used in the classroom for the invariant of subjects and course selection and courses.
 
Publisher Вид-во УжНУ «Говерла»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711071/1/ChOV-1805%20UzhNU.pdf
- Чорноус, О.В. (2018) Multimedia component in the educational technology game-training Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (42). pp. 264-267. ISSN 2524-0609