Запис Детальніше

Автономність редактора друкованого видання: шлях до діалогу автора і читача

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711135/
 
Title Автономність редактора друкованого видання: шлях до діалогу автора і читача
The autonomy of the editor of a printed edition: the way to dialogue between an author and a reader
 
Creator Гурлєва, Т.С.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається роль редактора видання (рубрики), який готує до друку матеріали на психологічні теми. Акцентується увага на тому, що важливо і начасі не лише надавати правдиву і повноцінну психологічну інформацію і підтримку через друковані засоби масової комунікації, а й сприяти критичності читача, розвитку його здатності аналізувати відомості і рекомендації, активно розвиватись і стверджуватись як особистість. Досліджено значення такої якості особистості редактора як автономність, вплив її на постановку вимог до психологічних матеріалів, на встановлення діалогу між автором статті і читачем – отримувачем психологічної допомоги. Наводяться дані експериментального дослідження автономності як особистісної якості в редакторів вітчизняних наукових, науково-методичних, науково-популярних і популярних видань або окремих рубрик. Намічено перспективи конструктивних відносин авторів із громадянами в сучасних психотравмуючих умовах.
The article deals with the role of the editor of a column (section) who prepares materials on psychological subjects for publication. The paper is not limited to highlighting the significance of providing timely, credible and sufficient psychological information and support via the printed media. It also stresses the importance of encouraging a reader to be critical and develop their ability to analyse data and recommendations while actively evolving and asserting their personalities. The meaning of such a personal quality of an editor as autonomy has been studied, as well as its impact on the formulation of requirements to psychological materials on establishing dialogue between the author of an article and a reader (the receiver of psychological help). The article presents research data of an experimental study on autonomy as a personal quality of editors of domestic scientific editions, science-medical editions, popular science and popular editions or separate columns. The prospects for constructive relationship between authors and citizens in modern traumatic conditions have been outlined.
 
Publisher ТОВ "Видавнича група "Шкільний світ"
 
Date 2017
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711135/1/Hurlieva_%282017%29_Avtonomnist_redaktora_drukovanoho_vydannia_shliakh_do_dialohu_avtora_ta_chytacha.pdf
- Гурлєва, Т.С. (orcid.org/0000-0002-6518-5216 <http://orcid.org/0000-0002-6518-5216>) (2017) The autonomy of the editor of a printed edition: the way to dialogue between an author and a reader Психолог, 21-22 (622). pp. 9-17.