Аксіологічні основи розвитку громадянської компетентності майбутнього педагога
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711388/
http://npo.kubg.edu.ua/numbers/48-arkhiv-nomeriv-2018-roku/103-1-2-2018.html?showall=&start=2 |
|
Title |
Аксіологічні основи розвитку громадянської компетентності майбутнього педагога
Аxiological basis of the future teacher’s civic competence development Аксиологические основы развития гражданской компетентности будущего педагога |
|
Creator |
Піддячий, Володимир Миколайович
|
|
Subject |
314/316 Society
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті розглянуто аксіологічні основи громадянської компетентності майбутніх педагогів. Визначено, що розвиток особистості майбутнього педагога та формування його громадянської компетентності доцільно здійснювати на основі загальнолюдських, національних та європейських цінностей. Встановлено, що цінності визначають вектор розвитку людини, суспільства та держави, формують образ бажаного майбутнього. До аксіологічних основи громадянської компетентності майбутніх педагогів віднесено три групи цінностей: загальнолюдські, національні та європейські. Вказано на необхідність розробки вимог до організації та здійснення освітнього процесу на основі цінностей природніх прав людини, верховенства права, сім’ї, патріотизму, національної культури, національного суверенітету, національної безпеки, спра-ведливості, демократії, добра, краси та істини.
В статье рассмотрены аксиологические основы гражданской компетентности будущих педагогов. Определено, что развитие личности будущего педагога и формирование его гражданской компетентности целесообразно осуществлять на основе общечеловеческих, национальных и европейских ценностей. Установлено, что ценности определяют вектор развития человека, общества и государства, формируют образ желаемого будущего. К аксиологическим основам гражданской компетентности будущих педагогов отнесены три группы ценностей: общечеловеческие, национальные и европейские. Указана необходимость разработки требований к организации и осуществлению образовательного процесса на основе ценностей естественных прав человека, верховенства права, семьи, патриотизма, национальной культуры, национального суверенитета, национальной безопасности, справедливости, демократии, добра, красоты и истины. The article deals with the axiological basis of civic competence of future pedagogues. These are three groups of values: universal, national and European. The definition and structure of the concept of «value» are analyzed. It is established that values are determined by the vector of human, social and state development, forming the image of the desired future. It is determined that development of the personality of the future pedagogue and formation of his civic competence should be carried out on the basis of human, national and European values. Specified on the necessity of developing the requirements for the organization and implementation of the educational process is based on the values of beauty, goodness, truth, justice, family, natural human rights, democracy, rule of law, patriotism, national culture, national sovereignty and national security. It has been established that the formation of values in the younger generation is a key problem of the educational policy of the leading countries of the world. This problem can be fixed in the process of pedagogical action, the subjects of which are the edagogue, as a specialist who teaches, educates, develops, leads behind him and student as a person which tries through its own emotional sphere perceive and comprehend the information that is offered to him in order to further its use in own life for the development of personal and professional qualities that will help him to be successful in the modern world. |
|
Publisher |
ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711388/2/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%8F%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%92.%D0%9C._2018.pdf
- Піддячий, Володимир Миколайович (orcid.org/0000-0002-8596-6749 <http://orcid.org/0000-0002-8596-6749>) (2018) Аxiological basis of the future teacher’s civic competence development Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1-2 (54-55). pp. 15-21. ISSN 1609-8595 |
|