The Ukrainian educational journal Vilna Ukrainska Shkola (1917-1920): a source of the history of Ukrainian and foreign education
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711392/
|
|
Title |
The Ukrainian educational journal Vilna Ukrainska Shkola (1917-1920): a source of the history of Ukrainian and foreign education
Журнал «Вільна українська школа» (1917–1920) як джерело історії української та зарубіжної освіти |
|
Creator |
Berezivska, L. D.
|
|
Subject |
001.9 Dissemination of ideas
02 Бібліотечна справа 373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
When the independence of Ukraine was proclaimed in 1991, the Ukrainian educational journal Vilna Ukrainska Shkola (Free Ukrainian School) (1917-1920), suppressed during the Soviet period, was re-introduced. This journal was created by famous Ukrainian pedagogues during the period of the Ukrainian revolution (1917-1921), the formation of the Ukrainian state, and the development of national education. It is argued that to consolidate society around the idea of the Ukrainian education system its formation was conceived in terms of the best European and world practices. To this end, the journal acquainted Ukrainian pedagogues with foreign educational practice and innovative pedagogical ideas suggested by foreign researchers. The journal is a unique historical source, a repository and carrier of historical information, presenting human activity and culture during a short period of change in the Ukraine. Based on analysis of the journal collection, this article considers the journal to be an important source for studying Ukrainian and foreign history of education, including, for example, education systems and organizations, education reforms, and biographical information about teachers.
Із проголошенням незалежності України (1991) до наукового обігу введено заборонений у радянський час журнал «Вільна українська школа» (1917–1920), створений відомими українськими педагогами в добу Української революції (1917–1921), становлення української державності, розбудови національної освіти. Аргументовано, що журнал відіграв важливу роль в ознайомленні широкого загалу українських освітян з зарубіжною освітньою практикою та новаційними педагогічними поглядами зарубіжних учених задля консолідації суспільства довкола ідеї створення української системи освіти на основі кращого європейського та світового досвіду. Це унікальне історичне джерело, зберігач і носій історичної інформації, пам’ятка духовної культури, що відбиває людську діяльність в короткий, але переломний для України, історичний проміжок часу, забезпечує спадкоємність в історії, є складником людського знання і світового досвіду. На основі аналізу колекції журналу доведено, що він є цінним джерелом із різних проблем української й зарубіжної історії освіти, а саме: освітні системи; освітні реформи; педагогічна біографіка. |
|
Publisher |
History of Education Society
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711392/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Berezivska, L. D. (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2018) The Ukrainian educational journal Vilna Ukrainska Shkola (1917-1920): a source of the history of Ukrainian and foreign education History of Education Researcher (101). pp. 3-11. ISSN 1740-2433 |
|