Запис Детальніше

Особистісна автономія: свобода чи відповідальність?

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711397/
 
Title Особистісна автономія: свобода чи відповідальність?
Personal autonomy: freedom or responsibility?
Личностная автономия: свобода или ответственность?
 
Creator Чайка, Г.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті досліджуються поняття свободи і відповідальності крізь призму особистісної автономії. Розглянуто як класичні підходи до розуміння поняття свободи, так і сучасний доробок національних і зарубіжних науковців у розробці поняття «особистісна автономія». Обговорені чотири основні підходи до розуміння витоків автономії особистості в роботах сучасних зарубіжних науковців. Розглянуті зміни в особистісній автономії протягом життя людини, наголошено, що підлітковий вік і вік юності є сенситивними для становлення і проявлення цієї особистісної якості. Розвиток в підлітковому віці однозначно визначається збільшенням автономії особистості.
The article examines the concepts of freedom and responsibility through the prism of personal autonomy. The classical approaches to understanding of the “freedom” concept, as well as the modern work of national and foreign scientists in the field of the “personal autonomy” concept are discussed.
Modern humanistic conceptions of a human being consider a person as a being of the nature (biological), as a social (cultural) being and as an existential (independent, free, the essence for oneself) being. Freedom is connected with awareness and understanding of the situation, with the possibility of a choice and responsibility for the choice made. The four main approaches to understanding the origins of autonomy in the work of contemporary foreign scientists are discussed.
Changes in personal autonomy during human life are revealed, it is emphasized that the periods of adolescence and youth are sensitive to formation and manifestation of this personal quality. Development in adolescence is unambiguously determined by increased autonomy. The essence of the teenage crisis is that motive forces of personal development are shifted from outside to inside, into a person’s inner world, which is reflected in integration and development of the mechanisms of freedom and responsibility
В статье исследуются понятия свободы и ответственности через призму личностной автономии. Рассмотрены как классические подходы к пониманию понятия свободы, так и современные наработки национальных и зарубежных ученых в разработке понятия «личностная автономия». Обсуждены четыре основных подхода к пониманию истоков автономии личности в работах современных зарубежных ученых. Рассмотрены изменения в личностной автономии в течение жизни человека, отмечено, что подростковый возраст и возраст юности являются сенситивными для становления и проявления этого личностного качества. Развитие в подростковом возрасте однозначно определяется увеличением автономии личности.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711397/1/%D0%A7%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D1%823-2017.pdf
- Чайка, Г.В. (orcid.org/0000-0001-7799-1314 <http://orcid.org/0000-0001-7799-1314>) (2018) Personal autonomy: freedom or responsibility? Актуальні проблеми психології: Психологія обдарованості, 14 (6). pp. 259-266. ISSN 2072-4772