Запис Детальніше

Сервісні моделі формування хмаро орієнтованого середовища вищого навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711490/
http://ceur-ws.org/Vol-2168/
 
Title Сервісні моделі формування хмаро орієнтованого середовища вищого навчального закладу
Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution
 
Creator Шишкіна, М.П.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена актуальним питанням розвитку і проектування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищих навчальних закладів, з використанням сучасних підходів до розгортання ІКТ-інфраструктури на базі різних типів сервісних моделей, зокрема, загальнодоступної, корпоративної або гібридної хмари.
Мета: провести теоретичний аналіз напрямів моделювання хмаро орієнтованої інфраструктури вищого навчального закладу на базі сучасних тенденцій у сфері розвитку та стандартизації ІКТ.
Об’єкт дослідження: процес формування і розвитку освітньо-наукового середовища вищих навчальних закладів.
Предмет дослідження: сервісні моделі проектування хмаро орієнтованого середовища.
Методи дослідження: аналіз науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження; вітчизняного і зарубіжного досвіду запровадження перспективних зразків хмаро орієнтованих засобів ІКТ у навчальний процес.
Результати: визначено основні типи сервісних моделей проектування і розгортання хмаро орієнтованої інфраструктури вищого навчального закладу; обґрунтовано їх переваги і недоліки, перспективні шляхи використання.
Висновки: використання хмаро орієнтованих сервісних моделей освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу є перспективним шляхом проектування і розвитку цього середовища із урахуванням переваг і недоліків використання цих технологій у кожному випадку.
The article is devoted to creating and development of the cloud based educational and scientific environment of higher education institutions, using modern approaches to the ICT infrastructure design, based on the different types of service models, including public, corporate or hybrid clouds.
Object of the study: to conduct the theoretical analysis of the research trends of the cloud based higher education institution ICT infrastructure modeling in the context of the tendencies of the ICT development and standardization.
Object of the study: the process of formation and development of the educational and research environment in the higher education institution.
The purpose of the article: to reveal the current trends of the cloud-based service models of the learning environment design and implementation.
The methods of the study: The analysis of scientific and educational literature on pro-research problems; domestic and foreign experience on the emerging ICT implementation in the learning process.
Results: The main types of the service models of design and deploy the cloud-based infrastructure of the educational institution are revealed; the advantages and disadvantages of the cloud-based approach are considered; the promising ways of implementation are considered.
Conclusions: there are promising ways of the learning environment cloud-based service models design and application, taking into consideration its preferences and disadvantages for the certain case study.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711490/1/paper1.pdf
- Шишкіна, М.П. (orcid.org/0000-0001-5569-2700 <http://orcid.org/0000-0001-5569-2700>) (2018) Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education (2168). pp. 1-6. ISSN 1613-0073