Запис Детальніше

Порівняльна педагогіка в контексті розвитку комплексного дослідження освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711748/
http://advancedscience.org/2015/4/082-088.pdf
 
Title Порівняльна педагогіка в контексті розвитку комплексного дослідження освіти
Comparative pedagogy in the context of the development of the integrated research of education
 
Creator Sysoieva, Svetlana
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розглядається об’єкт, предмет, мета, статус та завдання порівняльної педагогіки в контексті становлення і розвитку наукового напряму інтегрованого дослідження сфери освіти – освітології; показа- но, що освітологія сприяє переосмисленню місця порівняльної педагогіки у науковому освітньому просторі, а освітологічний підхід дозволяє подолати у порівняльних дослідженнях дисциплінарні бар’єри і вийти на більш високий продуктивний рівень, який забезпечує методологія міждисциплінарного та мультидисциплінарного підходів.
In the focus of the article are the object, subject, purpose, status and tasks of comparative pedagogy in the context of the establishment and development of the scientific school of the intergrated research of education – osvitologiia; it is proved that osvitologiia contributes to a different interpretation of comparative pedagogy in the scientific educational space and osvitological approach enables to overcome
disciplinary barriers in comparative studies and reach a
higher productive level provided by the methodology
of interdisciplinary and multidisciplinary approaches.
Comparative study as an educational discipline introduces the laws of the global educational process
tothe students,enables them to acquire the capacity for distinguishing the common, special and singular in the
development of educational systems, promotes the development of general and pedagogical culture. The study of the discipline should largely concentrate on the analysis of positive and negative effects of foreign experience of the development of education, thus, enabling deeper understanding of internal problems, prevention mistakes and miscalculations, increase of the efficiency of the national educational system and use of the world experience.
The course plays an important role in improving students’ methodological culture, provides them with new methods of research, demonstrates the best traditions of humanistic pedagogy and raises awareness of the complexity and ambiguity of the phenomenon of education.
 
Publisher Scireps Corporation
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711748/1/082-088.pdf
- Sysoieva, Svetlana (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) (2015) Comparative pedagogy in the context of the development of the integrated research of education The advanced science journal, 4. pp. 82-88. ISSN 2219-746X