Запис Детальніше

Гендерно-типологические особенности одаренных старшеклассников

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711923/
 
Title Гендерно-типологические особенности одаренных старшеклассников
Features of gender typology of gifted high school students
Гендерно-типологічні особливості обдарованих старшокласників
 
Creator Бельська, Н.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description В статье исследуется взаимосвязь гендерных характеристик личности (маскулинность,феминность, андрогиния)с одаренностью и темпераментами в типологии Д. Кейрси. Установлен факт положительной корреляции маскулинности и феминности среди одаренных старшеклассников и отсутствие связей в контрольной группе. Также обнаружены значимые различия между учениками – членами Малой академии наук Украины (МАН) и школьниками, не имеющими академических достижений, а именно: участники конкурса МАН Украины (как девочки, так мальчики) отличаются большей маскулинностью и андрогинией. На основе анализа соотношения гендерных характеристик были выделены маскулинный, феминный, андрогинный, недифференцированный и сбалансированный типы. Исследование выявило также неоднозначную роль феминности в генезе и структуре одаренности: при слабых положительных связях феминности с одаренностью ее доминирование над маскулинностью может иметь тормозящее влияние.
In the paper the interrelation of gender characteristics of the person (masculinity, femininity, androgyny) with talent and temperaments in the typology of D. Keirsey is investigated. The fact of a positive correlation between masculinity and femininity among gifted high school students and lack of links in the control group is established. Also significant differences were found be tween pupils-members of the Minor Academy of Sciences of Ukraine and schoolchildren who do not have academic achievements, namely: participants in the Minor Academy of Sciences competition (both girls and boys) are more masculine and androgynous. Based on the analysis of the ratio of gender characteristics, masculine, feminine, androgynous, undifferentiated and balanced types were identified. Comparison of gender types with the results of the study of academic and intellectual giftedness confirmed the facts: among the gifted children representatives of masculine and androgynous types predominate, while feminine and undifferentiated types are much more often found among children without signs of giftedness. A comparative analysis of the relationship between gender types and types of temperament in the classification of D. Keirsey showed a significant connection between the academically successful NT-temperament and masculine gender, on the one hand, and between academically unsuccessful SP-temperament and the undifferentiated type, on the other. Creativity as a complex of personal characteristics, contributing to creative self-realization, was also associated with androgyny and masculinity. The study also revealed the ambiguous role of femininity in genesis and the structure of giftedness: although femininity has weak positive connections with giftedness, its dominance over masculinity can have a retarding effect.
У статті досліджено взаємозв’язок гендерних характеристик особистості (маскулінність, фемінність, андрогінія) з обдарованістю і темпераментами в типології Д. Кейрсі. Встановлено факт позитивної кореляції маскулінності та фемінності серед обдарованих старшокласників і відсутність таких зв’язків у контрольній групі. Також виявлено значущі відмінності між учнями – членами МАН України та учнями, які не мають академічних досягнень, а саме: учасники конкурсу МАН України (як дівчата, так і хлопці) відрізняються більшою маскулінністю та андрогінією. На засадах аналізу співвідношення гендерних характеристик було виділено маскулінний, фемінний, андрогінний, недиференційований і збалансований типи. Дослідження виявило також неоднозначну роль фемінності в генезі та структурі обдарованості: за слабких позитивних зв’язків фемінності з обдарованістю її домінування над маскулінністю може мати гальмівний вплив.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711923/1/%D0%91%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F%20%D0%9D.pdf
- Бельська, Н.А. (orcid.org/0000-0003-0697-3973 <http://orcid.org/0000-0003-0697-3973>) (2018) Features of gender typology of gifted high school students Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика, 1 (20). pp. 82-91. ISSN 2310-1598