Методологічні принципи дослідження діагностики інтелектуально обдарованих старшокласників, схильних до дослідної діяльності
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711929/
|
|
Title |
Методологічні принципи дослідження діагностики інтелектуально обдарованих старшокласників, схильних до дослідної діяльності
Methodological principles of studying the diagnostics of intellectual gifted high school students inclined to research activities Методологические принципы исследования диагностики интеллектуально одаренных старшеклассников, склонных к исследовательской деятельности |
|
Creator |
Постова, К.Г.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті встановлено необхідність визначення методологічних принципів для діагностики інтелектуальної обдарованості старшокласників, схильних до дослідницької діяльності. Сформульовано такі групи методологічних принципів: загальні, галузеві, спеціальні. Визначено такі загально- наукові принципи: єдності якості та кількості, заперечення, розвитку; галузеві – науковості, системності, комплексності, звʼязку теорії та практики; спеціальні – індивідуалізації, достовірності й об’єктивності оцінювання, зворотного зв’язку та конфіденційності, ціннісних орієнтацій, дослідницької спрямованості та посильності. Встановлено необхідність їх використання в психолого-педагогічних дослідженнях, зокрема в діагностиці інтелектуально обдарованих старшокласників, схильних до дослідницької діяльності.
The article considers the necessity of establishing the basic methodological principles for the diagnosis of intellectual giftedness of high school students who are prone to research activity.Support in research activities includes: diagnostics and support of gifted; involving children in cognitive, exploratory, research activities; intensification of research and development activities; motivation to learn more subjects; stimulation of creative activity; opportunity to demonstrate the result of the research. The aim of the work is to establish the basic principles of research into the diagnosis of intellectually gifted high school students prone to research. Tasks: conduct a theoretical analysis of general scientific methodological principles; to establish the necessity of their application in psychological and pedagogical studies; make classification of the principles of this study; to allocate basic general scientific, branch, special principles. The following groups of methodological principles are formulated: general, sectoral, special. We established such general principles as the unity of quality and quantity, negation, development; sectorals cientific, systematic, complex, communication theory and practice;special individualization, reliability and objectivity of evaluation, feedback, confidentiality, value orientations, research orientation, feasibility. The methodological principles are defined by the laws of dialectics. Sectoral principles are defined according to psychology and pedagogy. The specifics of the study determined its specific principles. The necessity of using methodological principles in psychological and pedagogical research is established. В статье рассматривается необходимость определения базовых методологических принципов для диагностики интеллектуальной одаренности старшеклассников, склонных к исследовательской деятельности. Сформулированы такие основные группы методологических принципов: общее, отраслевые, специальные. Установлены такие общие принципы – единства качества и количества, отрицания, развития; отраслевые – научности, системности, комплексности, связи теории и практики; специальные – индивидуализации, достоверности и объективности оценивания, обратной связи и конфиденциальности, ценностных ориентаций, исследовательской направленности, посильности. Обозначена необходимость использования методологических принципов в психолого-педагогических исследованиях, частично в исследовании диагностики интеллектуальной одаренности старшеклассников, склонных к исследовательской деятельности. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711929/1/13.pdf
- Постова, К.Г. (orcid.org/0000-0001-9728-4756 <http://orcid.org/0000-0001-9728-4756>) (2018) Methodological principles of studying the diagnostics of intellectual gifted high school students inclined to research activities Training and education of a gifted child: theory and practice, 1 (20). pp. 100-109. ISSN 2310-1598 |
|