Запис Детальніше

Дослідження рівня готовності обдарованих випускників закладів загальної середньої освіти до професійного самовизначення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711932/
 
Title Дослідження рівня готовності обдарованих випускників закладів загальної середньої освіти до професійного самовизначення
Research of the levels of readiness of gifted high school students to professional self-determination
Выявление уровня готовности одаренных выпускников средних общеобразовательных учреждений к профессиональному самоопределению
 
Creator Мельник, Марина Юріївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті описано дослідження рівнів готовності обдарованих учнів старших класів до професійного самовизначення. Визначено структурні компоненти готовності обдарованих старшокласників до професійного самовизначення, показники, критерії та рівні сформованості. Виділено три взаємопов’язані критерії готовності обдарованих старшокласників до професійного самовизначення: мотиваційний, когнітивний і процесуально-результативний. Кожен критерій має показники: мотиваційний – професійні інтереси, ціннісні орієнтації, мотиви; когнітивний – знання ринку праці, знання власних особливостей, самооцінювання; процесуально-результативний – рішення про вибір професії, особистий професійний план, вольова саморегуляція, професійно важливі знання та вміння. Проаналізовано результати педагогічного експерименту.
In this article, the general theoretical conclusions and practical solution of the problem of professional self-determination of gifted high-school students are represented. The different aspects of the psycho-pedagogical theory along with teaching and educational practice in the context of the issue under research are highlighted. According to them, the readiness for professional self-determination could be considered as a personal formation that harmonizes the selective attitude of the person to the chosen profession with this profession’s requirements to his (her) talents, abilities and needs. The research describes three interrelated criteria characterizing the readiness of gifted highschool students for professional self-determination: motivational (value attitude towards the profession and to oneself as a subject of the chosen profession), cognitive (the depth and strength of knowledge of students about themselves and the chosen profession) and procedurally-effective (the students’ awareness of their choice, future career and acquiring professional knowledge and skills needed for it). The analysis of the ascertaining phaseof the study has showed the respondents’ uneven development of readiness for professional self-determination, which was the basis for the division of the participants of the experiment into three groups: with structurally-developmental (36,0 % of respondents), unbalanced-motivating (38,4 % of respondents), unbalanced-contradictive (25,6 % of all the surveyed) levels of the readiness.
В статье автор описывает исследование уровня готовности одаренных старшеклассников к профессиональному самоопределению. Определены структурные компоненты готовности одаренных старшеклассников к профессиональному самоопределению, показатели, критерии и уровни сформированности. Выделено три взаимосвязанные критерия готовности одаренных старшеклассников к профессиональному самоопределению: мотивационный, когнитивный и процессуально-результативный. Каждый из критериев имеет показатели: мотивационный − профессиональные интересы, ценностные ориентиры, мотивы; когнитивный − знание рынка труда, знание собственных особенностей, самооценка; процессуально-результативный − решение о выборе профессии, личностный профессиональный план, волевая саморегуляция, профессионально важные знания и умения. Проанализированы результаты педагогического эксперимента.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711932/1/07.pdf
- Мельник, Марина Юріївна (orcid.org/0000-0001-6581-5129 <http://orcid.org/0000-0001-6581-5129>) (2018) Research of the levels of readiness of gifted high school students to professional self-determination Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (20). pp. 48-57. ISSN 2413-4139