Запис Детальніше

Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711966/
http://aqce.com.ua/vypusk-7-t-1-t-2/
 
Title Становлення і розвиток інклюзивної педагогіки як галузі педагогічного знання
Becoming and development of inclusive pedagogy as a branch of pedagogical knowledge
 
Creator Мартинчук, О.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Стаття присвячена розгляду ґенези інклюзивної педагогіки в Україні як галузі педагогічного знання скрізь призму розвитку освіти для дітей з особливими потребами за кордоном і в Україні. Простежено трансформацію методологічних підходів до спільного навчання і виховання дітей з порушеннями розвитку і дітей, які таких порушень не
мають; спрямованість наукового пошуку на розроблення концепцій щодо забезпечення входження особи з порушеннями розвитку в соціум; формування науково-дослідницької проблематики у сфері інклюзивної педагогіки; зв’язок інклюзивної педагогіки з практикою підготовки фахівців до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми
потребами. Це стало основою для спроби здійснити періодизацію процесу розвитку інклюзивної педагогіки як науки про навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі. Зокрема, виокремлено в розвитку інклюзивної педагогіки три періоди: імпліцитний, експліцитний та інституціональний, визначено їх часові межі та подано коротку змістову характеристику.
На основі проведеного наукового пошуку виділено такі періоди: перший період (XI ст. – друга половина XIX ст.) – імпліцитний або підготовчий, який характеризується усвідомленням необхідності розроблення науково-теоретичних засад навчання і виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку; другий період (друга половина
XIX ст. – початок XXI ст.) – експліцитний, в ньому оформлюються науково-теоретичні засади інклюзивної педагогіки; третій період (початок XXI ст. – донині) – інституціональний; його суб’єктом стає фахівець, чиє професійне становлення ґрунтується на вивченні інклюзивної педагогіки, формуванні фахової компетентності у сфері інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Схарактеризовано сучасні проблеми інклюзивної педагогіки:
усталення понятійно-категоріального апарату, забезпечення освітнього процесу в закладі з інклюзивною формою навчання, розроблення технологій інклюзивного навчання дітей різних нозологій в різних освітніх установах.
Article deals with the genesis of inclusive education in Ukraine as a branch of pedagogical knowledge through
the prism of education for children with special needs abroad and in Ukraine.
It has been traced the transformation of methodological approaches to collaborative learning and education of children with disabilities and children who do not have such violations; focus scientific research on the development
of concepts to ensure the entry of persons with disabilities in society; forming of research issues in the field of inclusive pedagogy; connection with the practice of inclusive pedagogy training specialists to inclusive education of children with special educational needs. This became the basis for trying to make a periodization of the development of inclusive pedagogy as the science of learning and education of children with special educational needs in a general area. It was singled out three periods of the development of inclusive pedagogy: the implicit, explicit and institutional, defined their timeframe and submitted a brief semantic description. Based on scientific research it was identified the following periods: the first period (XI century – the second half of the XIX century.) - implicit or preparatory which is characterized by knowledge of need to develop scientific-theoretical foundations of education and upbringing of children with mental and physical isabilities; second period (second half of XIX century - beginning of XXI century.) - explicit, it issued scientific and theoretical principles of inclusive pedagogy; third period (beginning of the XXI century - present day) - institutional; specialist becomes the main subject, whose professional development is based on the study of inclusive pedagogy, formation of professional competence in the field of inclusive education for children with special educational needs.
It is determined the current problems of inclusive pedagogy: instituting of conceptual-categorical apparatus, providing of educational process in the establishment of inclusive learning, developing of technologies of inclusive education of children of different nosology in various educational institutions.
 
Publisher ПП Медобори
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711966/1/%D1%81%D1%82_%D0%A1.%20260-280.pdf
- Мартинчук, О.В. (2016) Becoming and development of inclusive pedagogy as a branch of pedagogical knowledge Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), 1 (7). pp. 260-280. ISSN 2413-2578