Запис Детальніше

Результати констатувального етапу дослідження рівнів соціалізації старших дошкільників у процесі ознайомлення з рідним краєм у закладах дошкільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711988/
 
Title Результати констатувального етапу дослідження рівнів соціалізації старших дошкільників у процесі ознайомлення з рідним краєм у закладах дошкільної освіти
Results of the constitutional stage of the study of senior preschoolers’ socialization levels in the process of exploring the native land in preschool education institutions
Результаты констатирующего этапа исследования уровней социализации старших дошкольников в процессе знакомства с родным краем в учреждениях дошкольного образования
 
Creator Грицишина, Таїсія Іванівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description У статті описано перший етап дослідження соціалізації дітей старшого дошкільного віку в процесі ознайомлення з рідним краєм в умовах закладу дошкільної освіти, а саме – діагностику рівня соціалізації, що містить кількісні показники знань дітей та їх ставлення до рідного краю. Наведено результати якісного та кількісного аналізу усних розповідей дітей, результати знань старших дошкільників про рідний край за методикою проективного малювання. Визначено критерії, що дають змогу виявити ефективність цього виду діяльності в умовах закладу дошкільної освіти.
The article describes the first stage of the study of senior preschoolers’ socialization levels in the process of exploring the native land in preschool education institutions – a level diagnosis that includes quantitative indicators of children's knowledge and their attitude to their native land. The data of qualitative and quantitative analysis of oral stories of children, results of knowledge of older preschool children about the native land by the method of projective drawing are given. Criteria are defined that will allow to reveal the effectiveness of this type of activity in the conditions of establishment of preschool education institution. In recent years, the problem of social development of preschool children is on the forefront. It includes issues related to the development of the child, his upbringing, socialization, social wellbeing and ability to interact with the world are. Establishing the foundations of social competence contributes to the optimal entry of the child into the social world, and the social competence of the child is perceived as ability to fulfill own needs through socially acceptable ways, to implement activity in interaction with others. The first social environment for a child is the institution of preschool education, where he continues to receive elementary knowledge and skills that will form the ability to navigate environment, to acquire social life experience in accordance with the age, adequately respond to phenomena, events, people and subjects of the world, and will provide an appropriate level of readiness for school.
В статье описан первый этап исследования социализации детей старшего дошкольного возраста в процессе ознакомления с родным краем в условиях учреждения дошкольного образования – диагностика уровня социализации, включающий в себя количественные показатели знаний детей и их отношения к родному краю. Приведены данные качественного и количественного анализа устных рассказов детей, результаты знаний старших дошкольников о родном крае по методике проективного рисования. Определены критерии, которые позволят выявить эффективность данного вида деятельности в условиях учреждения дошкольного образования.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711988/1/04.pdf
- Грицишина, Таїсія Іванівна (orcid.org/0000-0002-2150-6348 <http://orcid.org/0000-0002-2150-6348>) (2018) Results of the constitutional stage of the study of senior preschoolers’ socialization levels in the process of exploring the native land in preschool education institutions Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (20). pp. 13-21. ISSN 2413-4139