Запис Детальніше

Концепції інформаційного суспільства та роль знань у соціальних трансформаціях

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711999/
 
Title Концепції інформаційного суспільства та роль знань у соціальних трансформаціях
The concept of informational society and the role of knowledge in social transformations
Концепции информационного общества и роль знаний в социальных трансформациях
 
Creator Войнаровська, Л.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Проаналізовано концепції інформаційного суспільства та його найбільш досконалу форму – «суспільство знань». Розглянуто концепцію «суспільства ризику» у викладі німецького дослідника трансформацій суспільства Готтхарда Бехманна, який порушує проблему ризиків і гуманітарної безпеки в суспільстві знань та загострює увагу на необхідності прагнення до міждисциплінарності (звернення до історії
науки, мистецтва і культури для знаходження взірців та методологічних підстав для комплексного дослідження), що забезпечується діалогічністю та плюралізацією знань у дослідженнях та навчанні.
У статті наголошено на тому, що в умовах переходу від науково-технічної та соціально-економічної політики до політики в галузі знань виникає необхідність формування «нової етики» щодо розширення глобальної бази знань, інтеграції раніше автономних дисциплін та формування на їх основі міждисциплінарних і мультидисциплінарних програм навчання тощо.
The conceptions of the information society and its most perfect form – "society of knowledge" – are analyzed. The concept of "society of risk" in the presentation of the German researcher of the transformation of society Gotthard Behmann discusses the problem of risks and humanitarian security in the knowledge society and exacerbates the need for the pursuit of interdisciplinarity (access to the history of science, art and culture for finding models and methodological grounds for an integrated research), provided by dialogue and pluralization of knowledge in research and education. The article emphasizes that in the transition from scientific and technical and socio-economic policy to knowledge politics there is a need for the formation of a "new ethics" for expanding the global knowledge base, integrating earlier autonomous disciplines and forming, on their basis, interdisciplinary and multidisciplinary training programs, etc. In such circumstances, the role of innovation is growing, and knowledge becomes crucial for the development of other spheres of society. Significance becomes what is called "teaching dimension", and the role of knowledge and components of education is significantly increased. Consequently, such a widespread introduction of innovations dictates not only cooperation between the state, the sphere of technical and economic sciences and production, but also involves participation in this process of the world community. The researchers stress the need: the formation and spread of "new ethics" regarding joint ownership of knowledge and cooperation conditions; supporting and expanding the global knowledge base, contributing to the emergence of "science without borders"; integrating previously autonomous disciplines to form the basis for interdisciplinary and multidisciplinary education programs.
Проанализована концепция информационного общества и его более совершенствованная форма – «общество знаний». Рассмотрена концепция «общества риска»в интерпретации немецкого исследователя и гуманиста Готтхарда Бехманна, который изучал проблему рисков и гуманитарной безопастности в обществе знаний и обращал внимание на необходимость достижения междисциплинарности (обращение к истории науки, искусства для нахождения образцов и методологических утверждений для комплексного исследования), которые обеспечивают диалогичность и плюрализацию знаний в исследованиях и обучении. В статье обращается внимание на условия перехода от научно-технической и социальноэкономической политики к политики в области знаний. Возникает необходимость формирования «новой этики» относительно глобальной базы знаний, интеграции ранее автономных дисциплин и формирования на их основе междисциплинарных и мультидисциплинарных программ обучения и т.д.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711999/1/15.pdf
- Войнаровська, Л.І. (orcid.org/0000-0001-6775-0680 <http://orcid.org/0000-0001-6775-0680>) (2018) The concept of informational society and the role of knowledge in social transformations Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 1 (20). pp. 101-107. ISSN 2413-4139