Запис Детальніше

Наукові школи в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України: персонологічний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712088/
http://ipood.com.ua/archive/
 
Title Наукові школи в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України: персонологічний аспект
Scientific schools in the Institute of pedagogical and adult education of the National academy of pedagogical sciences of Ukraine
 
Creator Вовк, М.П.
Грищенко, Ю.В.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті узагальнено здобутки провідної академічної установи України – Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України – у персонологічному контексті та окреслено перспективи розвитку наукових шкіл інституту з урахуванням сучасних викликів реформування освіти і науки. Доведено, що наукова школа у педагогіці розвивається під егідою вченого, який власним талантом наставництва, шляхом продукування інноваційних для певного періоду наукових ідей, на основі етичних цінностей, аксіологічно зорієнтованої світоглядної позиції спрямовує науковців-початківців на розвиток певного напряму у педагогічній науці, на утвердження субдисциплін педагогіки, на обґрунтування їх теоретико-методологічних засад, створення практико орієнтованих результатів, які мають ґрунтуватись на науково-освітніх традиціях і враховувати інноваційні зрушення у педагогічному середовищі. Узагальнено напрями розвитку наукових шкіл відомих українських науковців-освітян (І. Зязюна, С. Гончаренка, О. Рудницької, Н. Ничкало, Л. Лук’янової, Л. Хомич), що сформувались на цінностях педагогічного наставництва, інтелектуального лідерства, емпатійності та етико-естетичних світоглядних орієнтирах.
The leading trend in the development of Ukrainian and world pedagogical science is fundamentalisation, which is the basis of the "advance" education in the context of sustainable development of society. The primary principles of pedagogy in its interdisciplinary measurement was established through the activities of the university and academic centres where scientific schools were formed in retrospect. Accordance to this, the elaboration of methodological, theoretical, and practice-oriented achievements of scientific schools in the pedagogical and educational environment occurs through the continuity of generations of scientists, the actualization of achievements of experienced scientists, and their combination with the innovations of young scientists. The synthesis of these two layers of science allows solving present issues that arise in modern pedagogical science and educational practice. There is the need to globalise the experience of development of scientific schools in the contemporary education and pedagogical environment of Ukraine, particularly in academic centres, that represents the development of pedagogical science in the personalised dimension and confirms the crystallisation of its fundamental principles and innovative nature of scientific research.
We summarised the achievements of the leading academic institution of Ukraine – the Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine – in the personalised context and outlined the prospects for the development of scientific schools of the Institute to meet modern challenges of reforming education and science.
We described the trends in the development of scientific schools of the well-known Ukrainian scientists and educators (I. Ziaziun, S. Honcharenko, N. Hychkalo, L. Lukianova, L. Khomych), which were formed on the values of pedagogical mentoring, intellectual leadership, empathy, ethical and aesthetic philosophical guidelines.
 
Publisher ТОВ «Талком»
 
Date 2017
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712088/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%D0%93%D1%80%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%95%D0%95%D0%9F%D0%94%2015.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) and Грищенко, Ю.В. (orcid.org/0000-0002-9822-9668 <http://orcid.org/0000-0002-9822-9668>) (2017) Scientific schools in the Institute of pedagogical and adult education of the National academy of pedagogical sciences of Ukraine Естетика і етика педагогічної дії (15). pp. 141-152. ISSN 2226-4051