Запис Детальніше

Возможности применения типологии и индикатора Майерс-Бриггс (МВТІ) в профориентационной работе со старшеклассниками

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712145/
http://biblos.iod.gov.ua/docview.php?doc_id=2644
 
Title Возможности применения типологии и индикатора Майерс-Бриггс (МВТІ) в профориентационной работе со старшеклассниками
Possibilities of Applying the Miers-Briggs Type Indicator Indicator (MBTI) in Professional orientation of high school students
Можливості застосування типології та індикатора Майєрс-Бріггс (МВТІ) у профорієнтаційній діяльності зі старшокласниками
 
Creator Бєльська, Н.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статье представлены результаты проведенного с помощью индикатора типов Майерс-Бриггс исследования связей между типологией К. Юнга и личностно-профессиональной типологией Дж. Холланда. Установлено, что психологические функции (ощущение – интуиция, мышление – чувство, суждение – восприятие) и установки сознания (экстраверсия –
интроверсия) влияют на выбор профессии. Интуитивные и перцептивные типы ориентированы на интеллектуальные
и артистические сферы деятельности; сенсорики, экстраверты и решающие типы – на социальные, конвенциональные и предпринимательские профессии, интроверты – на реалистическую сферу. Полученные данные подтверждают прогностические возможности индикатора Майерс-Бриггс в профориентационной работе со старшеклассниками.
The article presents the results of a study of the relations between the typology by C. G. Jung (Myers-Briggs type indicator) and the personal-professional typology by J. Holland. It is established that psychological functions (sense – intuition, thinking – feeling, judgment – perception) and setting of consciousness (extraversion – introversion) influence the choice of profession. Intuitive and perceptual types are focused on intellectual and artistic fields of activity; extraverted, sensory and judging persons tend to social, conventional and entrepreneurial professions. Representatives of feeling types are oriented toward artistic and social professions, thinking types prefer conventional and entrepreneurial spheres of activity. In addition, the connections between professional preferences and typology of temperament by D. Keirsey were revealed ("the Artisan", "the Guardian’", "the Idealist", and "the Rational"), namely: 1) representatives of SP-temperament ("the Artisan") significantly more often than other temperaments choose a realistic sphere; 2) representatives of NF-temperament ("the Idealist") are more focused on artistic professions than on conventional and entrepreneurial professions; 3) NF- and NT-temperaments ("the Rational") are more interested in intellectual activities than SJ ("the Guardian") and SP-types. Comparative analysis of professional preferences of sensory and intuitive temperaments revealed: 1) SPtemperament has more practical-realistic and less social orientation than SJ-group; 2) NT-temperament has more emphatic ambition, conventionality and penchant to management and, at the same time, less pronounced creativity than representatives of NF-group. The obtained data confirm the prognostic possibilities of the Myers-Briggs indicator in vocational guidance work with high school students.
У статті представлено результати прведеного з допомогою індикатору типів Майєрс-Бріггс дослідження зв’язків між типологією К. Юнга та особистісно-професійною типологією Дж. Холланда. Встановлено, що психологічні функції (відчуття – інтуїція, мислення – почуття, судження – сприйняття) та установки свідомості (екстраверсія − інтроверсія) впливають на вибір професії. Частково інтуїтивні та перцептивні типи зорієнтовані на інтелектуальні чи артистичні сфери діяльності; сенсорики, екстраверти та рішаючи типи – на соціальні, конвенційні та підприємницькі професії, інтроверти – на реалістичну сферу. Отримані результати підтверджують прогностичні можливості індикатору Майєрс-Бріггс у профорієнтаційній діяльності зі старшокласниками.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712145/1/08.pdf
- Бєльська, Н.А. (orcid.org/0000-0003-0697-3973 <http://orcid.org/0000-0003-0697-3973>) (2018) Possibilities of Applying the Miers-Briggs Type Indicator Indicator (MBTI) in Professional orientation of high school students Освіта та розвиток обдарованої особистості, 2 (69). pp. 34-38. ISSN 2309 ‑3935